I fremtiden vil TV-seere i både England og Tyskland muligvis lære danske Tryp.com at kende, da rejsebranche-selskabet netop har indgået en media for equity-aftale med to store aktører.
I øjeblikket er der et regulært kapløb i gang mellem virksomheder, der forsøger at benytte kunstig intelligens – artificial intelligence (AI) – til enten at gøre en god forretning eller effektivisere de opgaver, som man i forvejen er beskæftiget med.
Det gælder også i rejsebranchen, hvor etablerede aktører har taget teknologien i brug til kundeservice, salgs- og kommunikationsarbejde samt flere andre formål. Derudover er der også opstået nye selskaber, der er på udkig efter en markedsandel ved hjælp af AI.
Et af dem er traveltech-virksomheden Tryp.com, som er en platform, der netop benytter kunstig intelligens. Det fungerer således, at den kan sammensætte afgange med fly, tog og busser samt tilgå oplysninger om hoteller og oplevelser på den givne destination.
Hvis en person i eksempelvis Storbritannien ønsker at finde en rejse til Danmark, så gennemgår løsningen et stort datagrundlag og udpeger derigennem alle dele af rejsen og foreslår billigere rejsedage, såfremt den identificerer sådan nogle.
Indgår nye aftaler
Selskabet har tidligere hentet frisk kapital fra blandt andet Innovationsfonden, der skød 1,1 millioner kroner ind i Tryp.com. Nu har startup-selskabet indgået et samarbejde med ITV og RTL, der skal udbrede kendskabet til platformen.
ITV, der er et stort britisk TV-selskab, er kommet med 1,2 millioner euro (8,9 millioner kroner) til Tryp.com, mens German Media Pool – og derigennem RTLZWEI – har investeret en million euro, hvilket svarer til 7,4 millioner kroner.
Tryp.com bekræfter over for Standby.dk, at der dog ikke er tale om midler, som selskabet kan benytte til for eksempel at videreudvikle teknologien bag platformen. Der drejer sig derimod om såkaldt media for equity.
Det betyder, at de omtalte beløb derimod går til kampagner i reklameblokke på TV, digitale medier samt eventuelle andre kanaler, som henholdsvis ITV og German Media Pool har til rådighed. Håbet er, at eksponeringen vil bidrage til vækst.
Relaterede artikler:
Stor fond støtter dansk startup i rejsebranchen