Stemning i Nyhavn (Foto: Martin Heiberg | Wonderful Copenhagen)

Dansk turisme er som en hypokonder

KLUMME: Endnu en rekord så dagens lys med dansk turisme for femte år i træk, men alt var ikke ideel lykke. Det skal helst gøre ondt et eller andet sted. Hvad nu, hvis der kommer for mange?

”En hypokonder er en der har det skidt, når han har det godt, af frygt for at få det værre, når han har det bedre.” Det er hypokonderens valgsprog, og det kan nu snart overføres til dansk turisme. Noget med, at man aldrig kan være rigtig glad, for der må da være noget at være bekymret for. Det er bare så typisk dansk, og turismen placerer sig igen i førerfeltet, hvad det angår.

Næppe havde jeg læst om, at den hidtidige rekord fra 1993 var slået, og at vi i 2018 havde 53, 6 millioner kommercielle overnatninger, over halvdelen udenlandske, før de første negativer reaktioner dukkede op i TV samme aften.

En reportage om forureningen ved de danske kyster, og primært ved Vesterhavet med tomme flasker, plastikaffald og alskens ragelse, fik nævnt, at det var bagsiden af medaljen med flere turister.

Nu mener jeg, at det altid har været sådan ved Vesterhavet. Jeg har selv været med til rengøringen i en weekend, og vi hørte primært om affald fra skibene, og så måske fra enkelte tyske turisters ophold på stranden. 

Ikke bare en god nyhed
Dagen efter var den første forsker klar i et Ritzau-referat. ”Fremgangen er ikke ny. Det er sådan set en fortsættelse af en trend, som ligger længere tilbage,” sagde professor Anne-Mette Hjalager ved SDU i Kolding, der har turismeforskning som sit felt.

Det kunne jeg også have fastslået uden forskertitel, når jeg lige har hørt, at der er fremgang for femte år i træk.  Men så kommer advarslen:

”Den store fremgang er ikke udelukkende en god nyhed. For mange turister kan presse de store byer som København, Aarhus og Odense. Vi har det endnu ikke som i Barcelona, Venedig og Amsterdam de senere år, hvor lokalbefolkningen er rigtig vrede. Men det vi ser her, kan godt lede i den retning. Overturisme er en agenda, som er kommet til København, men endnu ikke har foldet sig ud, ” fortsatte professoren.

Det kan da ikke passe
I Visit Denmark siger kommunikationschef Anders Rosbo, ”at man kører en måling i forhold til udenlandske turister, som netop er sendt ud internationalt. Vi spørger om deres krav til bæredygtighed.”

Underforstået, det kan da ikke passe, at vi får flere og flere turister, og at de hovedsageligt sender masser af gode bemærkninger tilbage. Hvorfor klager de ikke?  Det kan da heller ikke passe, at langt de fleste krydstogtpassagerer i Danmark (over en million) giver København og havne som Skagen, Aalborg, Aarhus og Rønne topkarakterer og er tilfredse turister.

Hvad med at sende et spørgeskema ud: ”Var I tilfredse med sommervejret i 2018 i Danmark? ” Jeg tror jeg kender svaret, men vi må også hellere få et svar om, hvad turisterne synes om vejret her i februar. Ellers har vi det ikke godt.

Dansk turisme kan minde meget om hypokonderen. Ifølge de seneste opgørelser om befolkningstallet i Danmark er vi nu tættere på seks millioner indbyggere end nogensinde tidligere. Giver det så ikke pladsproblemer med de mange turister? Vi skal passe på, de ikke bliver her for længe.

Administrerende direktør i Visit Denmark, Mikkel Aarø Hansen, fortjener ordet i   denne klumme: ”Løsningen med turismen er hverken at stoppe væksten eller fortsætte med bind for øjnene.”

Hvad var det hypokonderen sagde, der skulle stå på hans gravsten?  

”Jeg sagde jo, jeg var syg”.