Navnlig hotellerne i de danske storbyer er hårdt ramt af seksdagesreglen, som der ikke er nogen melding om, hvornår den afskaffes. Arkivpressefoto fra Tivoli Nimb Hotel.

Dansk turisme ønsker udløbsdato for seksdagesreglen

Der er tegn på bedring i danskernes turisme- og oplevelsesforbrug, men det redder ikke sommeren for de hårdt ramte brancher, der mangler de udenlandske turister, lyder det fra Horesta og Dansk Erhverv.

Seksdagesreglen lammer efterspørgslen på mange danske hoteller, og uden en udløbsdato på denne særregel, som kun Danmark har i Europa, rækker konsekvenserne langt ind i efteråret for hele turismens værdikæde.

Udenlandske hotelgæster brugte sidste år 22 milliarder kroner i i Danmark, hvor de udgør halvdelen af omsætningen på overnattende udenlandske turister i Danmark, lyder meldingen fra Dansk Erhverv.

Og Horesta kigger i sit nyhedsbrev på, at Danske Bank har udgivet nye tal for danskernes privatforbrug.

Herom skriver Horesta: ”Danskernes omsætning på hotellerne er fortsat opadgående, mens restaurantforbruget den seneste uge er dalet en smule sammenlignet med sidste år. Det samlede forbrug er fortsat lavere, end det plejer.

Danskerne lagde i første uge af juli cirka en fjerdedel mindre på restauranterne end i samme uge sidste år. I hotelerhvervet er faldet en femtedel. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik,” skriver Horesta.

”Det reelle billede er mindre positivt”
Horestas cheføkonom, Jonas Kjær, siger til brancheforeningens nyhedsbrev:
”Tallene er en god indikator for danskernes forbrugsvaner, men de tegner ikke det fulde billede for erhvervet. Forbruget fra såvel erhvervsgæster og udenlandske turister mangler nemlig i tallene.”

Jonas Kjær tilføjer: ”Det reelle billede er mindre positivt, da tallene ikke tager højde for forbruget fra udenlandske gæster eller firmakort.

I hotelerhvervet er omsætningen 30-40 procent af, hvad den var sidste år, og i København er virksomhederne i indeks 20-30. Restauranterhvervet er generelt mindre afhængigt af udenlandske turister, og her er branchen på 50-60 pct. af samme tidspunkt i sommerferien 2019,” siger Jonas Kjær.

Han tilføjer, at det er svært at tale om gennemsnit i denne helt særlige sommer. ”Er virksomheden placeret i en typisk sommerdestination, eller har man typisk en høj andel af danske gæster, kan forretningen i år opleve den bedste sommer nogensinde.

Har man et hotel i en af de store byer, så håber man aldrig igen at opleve en højsæson med så lav omsætning. Det samme gælder for eksempel også nogle af de gourmetrestauranter, der er vant til at nyde godt af udenlandske gastroturister, der i stigende grad har haft Danmark som rejsemål,” siger Jonas Kjær.

Ved indgangen til sommeren håbede mange, at et øget dansk privatforbrug kunne opveje faldet fra de udenlandske gæster, men tallene for de første uger at juli viser, at det ikke bliver tilfældet, siger cheføkonomen.

Relaterede artikler:

Vrede over ministre på ferie mens hotelbranchen kæmper

Hotelbranchen ved ikke om den er købt eller solgt

85 procent færre overnatninger i Danmark i maj