Tyskland er Danmarks største leverandør af udenlandske turistovernatninger. Sidste år var der for eksempel i alt 20,7 millioner overnatninger i danske feriehuse; tyskerne stod for 13,3 millioner. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Dansk turisme tager pulsen på nærmarkederne

”Coronakrisen stiller os i en ny situation, vores eksisterende viden er sat ud af kraft,” siger VisitDenmarks analysechef. Turistorganisationen undersøger nu rejselysten i nabolandene.

Nye undersøgelser i Danmark, Tyskland, Sverige og Norge skal give VisitDenmark og den danske turistbranche viden om, hvordan COVID-19 påvirker turisternes adfærd og rejselyst. Resultaterne skal hjælpe dansk turisme med at komme hurtigere ud af krisen, når turisterne igen kan rejse frit, oplyser VisitDenmark.

Blandt spørgsmålene, der skal afklares, er: Hvornår begynder de udenlandske turister igen at rejse til Danmark? Vil COVID-19 gøre turisterne mere tilbageholdende med at rejse – eller længes turisterne efter at rejse? Hvad vil turisterne lægge vægt på, når de vælger destination? Og hvordan vil økonomien påvirke deres rejsevalg?

Selv om coronakrisen langt fra er ovre, er VisitDenmark og mange andre aktører i dansk turisme ved at forberede aktiviteter, til når myndighederne i Danmark og resten af verden begynder at åbne grænserne, og det igen er forsvarligt at rejse.

”Før verden blev ramt af COVID-19 var turisternes rejseadfærd velbeskrevet gennem data og analyser. Men coronakrisen stiller os i en helt ny situation, hvor vores eksisterende viden er sat ud af kraft. Derfor har vi igangsat nye undersøgelser, der skal give viden om, hvordan turisterne bliver påvirket af coronakrisen,” siger Helle Damkjær, analysechef i VisitDenmark.

Stiller skarpt på de nærmeste nærmarkeder
På det danske marked er undersøgelsen allerede i gang sammen med Danske Destinationer, Dansk Kyst- og Naturturisme og Dansk Storbyturisme. Resultaterne forventes at kunne offentliggøres i maj.

På de tre nærmarkeder, Tyskland, Norge og Sverige, begynder dataindsamlingen næste måned. Resultaterne offentliggøres i Nyt fra VisitDenmark og på VisitDenmarks corporate hjemmeside.

”Meget tyder på, at coronakrisen vil påvirke turismen et stykke tid endnu, og undersøgelserne skal gøre os i stand til bedre at tilrettelægge og prioritere aktiviteter på markederne i denne ekstraordinære situation. Resultaterne vil blive offentliggjort, så hurtigt vi kan, så alle i dansk turisme kan gøre brug af den nye viden, og vi sammen kan få gang i turismen så hurtigt som muligt,” siger Helle Damkjær.

Mange ubekendte faktorer kan spille ind på turisternes rejselyst og adfærd det næste lange stykke tid. Undersøgelserne vil derfor blive gentaget over en periode for at følge udviklingen og gøre aktørerne i dansk turisme i stand til at handle på udviklingen på markederne.

Googlesøgninger af fly, hoteller og feriehuse
Ud over de nye trend- og forbrugeranalyser indhenter VisitDenmark også data fra en række andre kilder for at få overblik over udviklingen på både kort og lang sigt.

For at få indsigt i situationen her og nu følges blandt andet Googlesøgninger og bookinger af feriehuse, hoteller og fly.

Til at vurdere krisens mere langsigtede udvikling og konsekvenser for turismen anvender VisitDenmark data fra UNWTO, Eurostat og Tourism Economics.

56 millioner turismeovernatninger i Danmark sidste år
Sidste år var der 28,8 millioner udenlandske og 27,2 millioner målbare overnatninger i Danmark. Dermed blev 2019 nyt rekordår for dansk turisme i forhold til de 53,6 millioner i 2018.

Stærkt anført af Tyskland – største leverandør af udenlandske overnatninger i Danmark – med en vækst på 7,2 procent, voksede de målbare, kommercielle udenlandske overnatninger i Danmark sidste år 4,5 procent til de 28,8 millioner overnatninger.

Tallene omfatter alt fra overnatninger i ferieboliger, hoteller, campingpladser, feriecentre og så videre. Tyskerne trak sidste år den udenlandske vækst med en stigning på de 7,5 procent, hovedparten af de tyske overnatninger i Danmark er i ferieboliger.

Relaterede artikler:

Millionkampagne skal få danskerne til at holde ferie i Danmark

“Hård kamp om hver eneste gæst når grænserne åbner”

Her sover danske og udenlandske turister i Danmark

“Kære regering: Rejsebranchen er ikke kun charter”