Danske fagforeninger kan ikke røre SAS-partner

PrivatAir-flyet i SAS’ bemaling.

PrivatAir-flyet i SAS’ bemaling.

FLYSELSKABER: Sidst i oktober øger SAS mellem København og New York med fly fra schweizisk selskab, der angiveligt ikke har overenskomst med fagforeninger.

Fordi PrivatAair har base i Schweiz, er det uden for ”rækkevidde” af danske fagforeninger. PrivatAir indgår angiveligt ikke aftaler med fagforeninger, men direkte med sine medarbejdere. En Boeing B737-700 fra det schweiziske flyselskab har siden sidste år fløjet SAS-ruten fra Stavanger til Houston.

Den rute har SAS nu opgivet, men da SAS har kontrakt med PrivatAir i tre år, overføres flyet i stedet til ruten mellem København og Newark ved New York. Dermed får SAS to daglige afgange på ruten fra sidst på denne måned.

”Vi må som udgangspunkt konstatere, at PrivatAir ikke har nogen base i København. Hvis det er rigtigt, at PrivatAir ikke indgår aftaler med fagforeninger, er det kritisabelt, men ikke noget, vi kan gøre noget ved. Jeg fornemmer også, at SAS ikke er særlig stolt af dette. Men skulle PrivatAir åbne en base i København, vil vi i CAU meget gerne hjælpe dem med at få overenskomst for kabinepersonalet. Det samme er jeg sikker på gælder for piloterne. Her vil Dansk Pilotforening sikkert også gerne hjælpe.”

Det sagde Merete Scheel, formand for Cabin Attendants Union, der med sine ca. 1.100 medlemmer organiserer ca. 90 pct. af SAS’ kabineansatte i Danmark, i går til standby.dk

CAU har været i dialog med SAS forud for at PrivatAir fra sidst i oktober begynder at flyve fra Københavns Lufthavn med Boeing B737’eren i SAS’ farver.

”CAU så selvfølgelig gerne, at det var vores medlemmer, der arbejdede i kabinen på denne SAS-rute,” siger Merete Scheel. Men aftalen mellem SAS og PrivatAir er en såkaldt wet-lease, hvor PrivatAir stiller med både fly og besætning, mens en dry lease betyder, at f.eks. SAS kun lejer selve flyet, og så selv stiller besætning til rådighed.

PrivatAir skal fra starten af vinterprogrammet flyve en ekstra daglig – undtagen tirsdag – SAS-afgang fra København til New York. SK901 letter fra København kl. 18.25 med ankomst kl. 21.35, mens SK902 flyver retur fra New York kl. 22.55 og lander næste dag i København kl. 12.45.

Flyet har i dag udelukkende business class-sæder, i alt 44. Efter årsskiftet modificeres kabinen til 20 Business-sæder og 66 economy-sæder, SAS Go.

SAS har i forvejen daglig afgang til New York og har meddelt at man også næste år fastholder to daglige afgange fra København til New York. Dermed udbyder SAS 60.000 flere årlige sæder på ruten.

Fra marts næste år indsættes B737’eren fra PrivatAir på en ny daglig SAS-rute, SK927/928, fra København til Boston.