Danske piloter tager igen passagererne som gidsler

ryanairKOMMENTAR: Det gentager sig næsten hver år, når sommeren nærmer sig. Det breder sig fra internationale pilotorganisationer til danske piloter, som deltager i en eller anden undersøgelse med anonyme udsagn om træthed. Blot underligt, at medierne står på den galej.

Af Ejvind Olesen

Så var den her igen. Overskrift i B T: ”Flyver og snorksover”. Videre: ”De danske piloter er dødtrætte, og det kan være af stor fare for flysikkerheden. Så kontant er konklusionen af en undersøgelse, som Danmarks Radio har lavet i samarbejde med Dansk Pilotforening blandt 600 piloter.”

Undskyld, hvad havde man tænkt sig? Når man laver en sådan undersøgelse i samarbejde med en fagforening, hvis medlemmer i SAS nødtvunget er gået med til at redde deres firma ved at acceptere klart forringede arbejdsforhold.

De piloter, som DR 21 Søndag har talt med, siger, at deres arbejdsbetingelser er for dårlige. Otte ud af ti mener således, at de nuværende regler er uforsvarlige og er med til at bringe flysikkerheden i fare.

Har de selvsamme piloter måske ikke sagt igen og igen, at de aldrig ville være med til at gøre det farligt at flyve, at de også selv gerne vil beholde livet og derfor netop ikke kunne drømme om at flyve, hvis det ikke var sikkert.

Jeg har så stor tillid til danske piloter, at jeg helt og fuldt tror på, at de melder fra, hvis de har det dårligt eller ikke føler sig udhvilede. Det siger reglerne jo også, at de skal.

Det er bare så sølle at tage passagererne som gidsler i en strid mellem arbejdsgivere og fagforeninger. Naturligvis er historien sat i gang, fordi piloterne mener, at de internationale regler er urimelige – og som formand for Dansk Pilotforening, Lars Bjørking, siger: ”Det er reglerne, vi slå ned på. Flyselskaberne følger dem jo bare.”

Jamen så gør det og lad de sagesløse passagerer være udenfor. Og det sammen med medierne.