Politiet passer godt på de 6.000 deltagere i årets International Pow Wow med deltagere fra 70 lande, dog primært USA. Her er en række af de danske repræsentanter ved stranden i Huntington Beach mandag aften. Foto: Henrik Baumgarten.

Danske rejsebureauer ser stigende USA-salg

Starten på året var sløvt til danskernes oversøiske rejsefavorit, men nu er salget i bedring, siger danske rejsebureauer til stor USA-fagmesse. Her blev de underholdt af Beach Boys og Snoop Dog.

(ANAHEIM, CALIFORNIEN) ”Starten på året har været sløv med salg af rejser til USA – mange danskere har været afventende for at se, om der skulle blive tegn på, om den danske sommer i år bliver lige så god som sidste år. Det er der ingen tvivl om – og der er da penge at spare ved at holde ferie hjemme.”

Det sagde Christian Willumsen, produktchef i USA Rejser og bestyrelsesmedlem i den danske Discover America-komite, mandag til STANDBY.dk

Udtalelsen faldt under førstedagen af verdens største fagmesse i rejsebranchen for ét land, USA. Dette års International Pow Wow, IPW, holdes i Anaheim i det sydlige Californien med over 6.000 amerikanske og udenlandske deltagere, blandt andet fra otte danske rejsebureauer. Omvendt har den svenske Discover America-komite kun fået fire svenske rejsebureauer til at deltage – den norske kun to.

IPW løber til på onsdag og under de tre hektiske dage holder rejsebureauagenterne omkring 110.000 forhåndsaftalte møder på et kvarters tid med de amerikanske leverandører.

”Mandagen var den første her på IPW, det blev en god, men også blid start, hvor den kæmpe udstillingshal ikke virkede særlig fyldt. Det gav mere tid til samtalerne med de amerikanske leverandører,” sagde Christian Willumsen.

De otte danske rejsebureauer på IPW er i år, nævnt alfabetisk: Albatros Travel, Danexplore, FDM Travel, Nyhavn Rejser, Pacific Tours, Profil Rejser, Risskov Rejser og USA Rejser.

331.000 danskere til USA
Sidste år var der i afrundede tal 331.000 danske ankomster til USA, et fald på en halv procent sammenlignet med 2017.

Risskov Rejser med rejsebureauer i Randers og København har i år to repræsentanter på IPW – årligt har rejsebureauet omkring 6.000 gæster i USA.

Produktchef Trine Vennekilde sagde mandag aften til STANDBY.dk:

”Jeg er altid rimelig imponeret over så stort IPW er med de mange amerikanske leverandører til rejsebranchen. Vi holder som altid kontakten til eksisterende leverandører, men ser også efter spændende nye produkter. Jeg havde for eksempel i dag et lovende møde med et selskab der har et slags turisttog i Californien fra delstatens hovedstad, Sacramento, til et punkt nord for San Francisco.

Det er rigtigt, at salget til USA var stille i starten af året – til gengæld sælger et andet af vores fokusområder, Canada, super godt. Canada er klart en destination som flest par køber rejser til, det er ikke som USA en destination der også tiltrækker børnefamilier. Canada har mange store naturoplevelser for de voksne, men de er nok lidt ”kedelige” for børn,” sagde Trine Vennekilde.

Klik for stort format. Snoop Dog på scenen i Huntington Beach, foto: Jan Aagaard.

Og kollega i Risskov Travel, Henrik Rovsing Ketting, der også har titel af produktchef, supplerede:

”Vi ser dog stigende salg af grupper til såvel USA som Canada. Salget af grupperejser er navnlig stigende på såvel USA’s øst- som vestkyst, hvilket jeg blandt andet vil forklare med vores rejseledere og fintunede rejser.

Vi ser navnlig stigning i salg af rejser til Canada; det er, alt er relativt, et sikkert rejsemål med en fantastisk natur. Canada er et rejsemål for de, der vil prøve noget andet end USA. Men USA er stadig et stort og vigtigt rejsemål for os, og vi står overfor at udvide med mere end det traditionelle,” sagde Henrik Rovsing Ketting.

Klik for stort format. Et af USA’s mest ikoniske popgrupper, californiske Beach Boys, spiller stadig – om end kun to af de oprindelige fem medlemmer i dag er med i orkestret. Her er de på scenen i Anaheims kongrescenter til mandagens frokost. Foto: Henrik Baumgarten.

Masser af musik
Mandagen bød også deltagerne på IPW på to store musikalske oplevelser. Alle deltagerne har adgang til de tre store frokoster i kongrescentret mandag, tirsdag og onsdag.

Og mandag var en af USA’s mest berømte popgrupper på scenen, Beach Boys. Gruppen havde sin storhedstid tilbage i 1960’erne, men to af de fem oprindelige medlemmer spiller videre – suppleret med seks unge eller i hvert fald yngre musikere.

Under deres mini-koncert i kongrescentret i Anaheim spillede gruppen, der grundlagde surfmusikken og begrebet California Sound med blandt andet flotte vokalarangementer og falsetstemmer en række af deres store hits som California Girls, I Wanna Go Home, Wouldn’t it be Nice, Kokomo, Good Vibrations og Surfing USA.

Mandag aften havde en række californiske partnere indbudt til stor fest ved stranden i en af USA’s primære surfdestinationer, Huntington Beach, ud til Stillehavet.

Og her var den store musikalske overraskelse optræden af selveste Calvin Cordozar Broadus… Hvis det navn ikke ringer nogen klokker, er han bedre kendt under kunstnernavne Snoop Doggy Dogg og Snoop Dogg. Også en meget flot optræden af den berømte rapper og DJ.

Relaterede artikler:

Rejsebureauer klar til verdens største fagmesse

Lille nordisk tilbagegang på rejser til USA

FDM Travel køber dansk rejsebureau