Danskerne fylder meget på Rhodos. (Arkivfoto: Spies)

Danskerne flokkes på Rhodos

Der er flest tyskere og polakker blandt gæsterne på Rhodos, mens danskerne har sat sig på tredjepladsen. Englænderne er der omvendt langt færre af på både Rhodos og Kos.

South Aegean Tourism Initiative har undersøgt, hvor turisterne på de Sydægæiske Øer egentlig kommer fra. Undersøgelsen viser, at der er stor forskel på, hvilke nationaliteter, der fylder mest på øerne, og at Rhodos er en favorit blandt danskere.

Der er flest tyske og polske turister på Rhodos, men på tredjepladsen kommer de danske.

De Sydægæiske Øer består af øgrupperne Dodekaneserne og Kykladerne. Dodekaneserne består Rhodos, Kárpathos, Kos, Kalymnos, Astipálea, Kasos, Tilos, Simi, Leros, Nissiros/Nisyros, Patmos, Halki, Saria, Lipsi, Pserimos, Agathonisi og Levitha.

Kykladerne består af omkring 220 øer. De største er Ándros, Ios, Kéa, Kythnos, Mílos, Mykonos, Náxos, Páros, Serifos, Syros, Tínos og Santorini.

I juli landede over en million turister i en af de fem internationale lufthavne, der betjener øgrupperne.

Langt færre briter
Udover den danske tredjeplads på Rhodos er det bemærkelsesværdigt, at briterne er faldet langt ned på listen. Tidligere har de toppet ranglisten, men de ligger i år på en beskeden ottendeplads.

På nærliggende Kos indtager hollænderne andenpladsen efter tyskerne, men før polakkerne. Her plejer briterne at ligge på andenpladsen, men de er i år faldet til syvendepladsen.

På Mykonos og Santorini er det italienere og franskmænd, der er flest af. På Mykonos indtager turister fra Schweiz tredjepladsen foran tyskerne og briterne, mens tyskerne og polakkerne sidder på tredje- og fjerdepladsen på Santorini.

Har valgt det sikre
Henrik Specht, der er direktør i charterbranchens organisation, Rejsearrangører i Danmark, bekræfter, at de græske øer ligesom de spanske destinationer er særdeles populære denne sommer. Og Rhodos har i rigtig mange år været en populær ø blandt danskere.

Charterrejsearrangørerne har denne sommer valgt de sikre destinationer. De steder hvor man er i stand til at håndtere rigtig mange turister, og de steder der traditionelt sælger godt.

”Arrangørerne følger efterspørgslen, og det er de klassiske destinationer, folk har villet til i år,” siger Henrik Specht til STANDBY.dk.

”Man skal også huske på, at hvor vi tidligere har haft seks måneder til at planlægge og sælge sommerens rejser, har vi i år haft seks uger,” siger han.

 

Relaterede artikler:

Salgsboom hos charterrejsearrangør

Coronakrisen fjernede fire ud af fem charterrejser

Flere lande bliver gule i nye rejsevejledninger