Turisme, fra danske og udenlandske turister, værdsættes af størstedelen af danskerne. Her er det fra Limfjorden. Foto: Henrik Baumgarten.

Danskerne giver turismen stor opbakning

Over syv ud af 10 af danskerne synes turisme har flere positive end negative konsekvenser. Danskerne er mere turist-positive væk fra storbyerne, viser stor undersøgelse for VisitDenmark.

Topscoren i forhold til positiv påvirkning, er de erhvervsmæssige påvirkninger fra turismen, for eksempel den lokale økonomi, handelslivet, beskæftigelsen og udvalget og kvaliteten af spise- og kulturoplevelser. Et anden centralt bidrag er til stemningen og livet i lokalområdet.

Det er nogle af resultaterne af analysen ”Danskernes opbakning til turismen i Danmark,” foretaget for VisitDenmark af analyseinstituttet Epinion.

I alt blev der i september sidste år til undersøgelsen foretaget 8.358 turisme-interviews af danskere over 18 år. De 5.604 interviews var i Kyst- og Naturdanmark, de resterende var i storbyerne, København, Aarhus, Odense og Aalborg.

Det er ifølge en pressemeddelelse fra VisitDenmark første gang, der er gennemført en undersøgelse af temperaturen på danskernes forhold til turisme i deres nærområde. Den viser, at langt størstedelen er glade for de udenlandske gæster, ligesom corona har fået flere danskere til at genopdage Danmark som ferieland.

Mere positivt end negativt fra turisme
Tallene fra undersøgelsen viser bred opbakning til de udenlandske turister, da 78 procent af danskerne mener, at turismen har langt flere positive end negative konsekvenser for Danmark, skriver VisitDenmark.

Generelt viser analysen, at danskerne især er opmærksomme på de store økonomiske gevinster, turismen medfører, og at turismen bidrager positivt til det lokale handelsliv, udvalget af spisesteder, kulturtilbud og aktiviteter. I storbyerne vægter danskerne også højt, at turismen bidrager til bylivet og stemningen.

Erhvervsminister Simon Kollerup siger i en kommentar til undersøgelsen: ”Jeg kan godt forstå, at mange danskere sætter pris på turisterne, som kommer og oplever vores skønne natur, pulserende byliv, spændende kultur og madsteder. Under krisen har vi danskere selv været dem, der holdt gang i den lokale restaurant og seværdighed, men nu er vi heldigvis nået til et punkt, hvor vi kan byde udenlandske turister velkommen tilbage.

Det er rigtig godt og tiltrængt for de dele af dansk erhvervsliv, der lever af turisterne. Personligt glæder jeg mig særligt til sommer, hvor Danmark danner rammen om de første etaper af verdens største cykelløb, Tour de France,” siger erhvervsministeren.

Vi skal have en turisme, vi både kan leve af og leve med
80 procent af danskerne i turismeprægede områder mener, at turismen har flere positive end negative konsekvenser, mens det gælder 62 procent af de danskere, der ikke bor i turismeprægede områder, oplyser VisitDenmark.

Jan Olsen, administrerende direktør for VisitDenmark, siger: ”Det er glædeligt, at en så stor en del af danskerne bakker op om turismen og er opmærksomme på den værdi, turismen skaber i lokalområdet. Den lokale opbakning er fundament for en velfungerende turisme, og det er et fantastisk udgangspunkt for at udvikle turismen de kommende år. Vi skal have en turisme, vi både kan leve af og leve med.”

Hele undersøgelsen om “Danskernes opbakning til turismen i Danmark” fra VisitDenmark kan ses via dette link.

Relaterede artikler:

”Meget på spil efter turbulente år i turistmaskinen”

VisitDenmark klar med 2022-temaer

Mødebranchen klar til nye tider efter genåbningen