Danskerne spiser sig til god ferie

En analyse af danskernes feriesøgninger på internettet viser, at indkvartering og mad har betydning for valg af destination.

Analysen er foretaget af reklamebureauet Hjaltelin Stahl på vegne af rederiet Scandlines og dykker ned i de ord, som danskerne oftest søger på i forbindelse med ferie. Først og fremmest går danskerne op i, hvordan de skal bo. I løbet af et år foretager danskerne 9,3 millioner søgninger på ordet ’hotel’ i forbindelse med ferie. Lidt mere overraskende er det, at ’mad’ – herunder ost, restauranter, caféer, Michelin og street food, kommer lige i hælene med 9,0 millioner søgninger – foran både forlystelser og seværdigheder, der først kommer på ottende- og tiendepladsen.

På tredjepladsen ligger ’camping’, mens fjerde-, femte-, og sjettepladsen går til ’museum’, ’lejlighed’ og ’butikker’.

Scandlines har taget initiativ til undersøgelsen for at gøre det let at finde frem til populære ferieoplevelser i nabolandet mod syd. Ifølge Danmarks Statistik ligger Tyskland på andenpladsen over danskernes foretrukne rejsemål, kun overgået af Spanien.

”Danskerne er kvalitetsbevidste, og især gourmet-bølgen har godt fat. Der er rig mulighed madoplevelser i Tyskland, og det vil vi gerne vise de rejsende, og er derfor er vi gået i luften med et inspirationssite, der identificerer en lang række gode ferieoplevelser lige syd for grænsen”, siger Brian L. Hansen, Product Manager hos Scandlines.

Undersøgelsen viser, at 87% af danskere, der rejser på ferie i Tyskland, bruger nettet til booking af rejsen. Inspirationssitet hedder ’Tæt på Tyskland’ og samler et udvalg af tips, tricks, hoteller og ferieoplevelser i Nordtyskland og storbyerne Berlin og Hamborg: www.tætpå.scandlines.dk.