Data-problemer rammer 50.000 flypassagerer

Over 50.000 passagerer blev berørt af sammenbruddet søndag og over 400 fly måtte aflyses eller blev forsinket. Virgin Blue bebrejder sin it-leverandør, Navitaire, for problemerne.

 

De berørte Virgin Blue-passagerer blev sendt på hotel, fik transport til og fra lufthavne, ombookinger til andre af selskabets ruter eller med andre flyselskaber samt en gratis rejse med selskabet indenfor de næste 12 måneder.
Virgin Blue, der er en del af Sir Richard Bransons Virgin-gruppe, forventer at være tilbage til normale tilstande i dag, tirsdag.

 

Virgin Blues’ koncernchef, Andrew David, siger, at selskabet overvejer et retsligt efterspil mod Navitaire.

 

Navitaire, der leverer reservations- og check-in systemer til Virgin Blue, så computer-problemerne, men valgte at overgå til langsommere manuelle check-in procedurer. Computer-problemerne påvirkede Virgin Blues’ i lufthavne i hele Australien. Back-up systemet skulle være trådt i kraft efter tre timer – det tog 21 timer.

 
Virgin Blue er Australiens næststørste flyselskab, kun overgået af Qantas. Sir Richard Bransons flyselskab har ca. 1/3 af det australske indenrigsmarked. Virgin Blue Group har også flyselskaberne Pacific Blue, Polynesian Blue og V Australia.

 
Virgin Blue-selskaberne har over 2.100 ugentlige fly til 24 byer i Australien samt otte lufthavne i New Zealand, Fiji, Vanuatu, Tonga, Samoa Cook Islands. Sidste år havde flyselskaberne samlet 15 mio. passagerer.

 

Skrevet af redaktionen