De danske tog kører meget præcist

I Banedanmarks ledelse glæder man sig netop nu over, at de seks mest præcise uger ud af togenes top ti siden 2000 er gennemført i år. Fjerntogene i Danmark kørt mere præcist end i meget lang tid og er et resultat af adskillige gode tips fra menige medarbejdere dundt om i landet, skriver politiken.dk.

 

Ifølge områdechef Klaus Bergman fra Banedanmark er et af de meget synlige tiltag Kastrup Station ved Københavns Lufthavn, hvor tog kommer og går med få minutters mellemrum. Passagererne tumler med mange og store kufferter, hvilket tager ekstra tid, men til gengæld er perronerne lange og da de fleste tog kun har to togsæt, er der plads til to tog ad gangen begge veje. Det har nedsat afviklingstiden fra otte til fire minutter.

 

Noget lignende kan gennemføres på nogle af sporene på Københavns Hovedbanegård, så der kan spares tid til at sætte passagerer af og på, så køreplanen bliver mere robust.

 

Han nævner et andet eksempel. På Nr. Alslev Station på Falster er togene flyttet fra spor 1 til spor 2. Spor 2 er et gennemkørselsspor, hvor tog kan køre ind med høj fart, mens spor 1 er et vigespor, hvor topfarten er 60 km/t. Omlægningen sparer 90 sekunder.

 

Endnu et eksempel hænger sammen med ekstra brede godstog. I de situationer, hvor de skal passere signaler tæt på sporet, skal farten sættes ned til 5 km/t. Sådan et signal stod ved Høje Taastrup på den travleste togstrækning, men nu er det flyttet formedelst 20.000 kroner, så også brede godstog kan passere med 100 km/t.

 

På Aarhus banegård har medarbejdere fra Arriva og DSB sammen med Banedanmark ændret rangeringen af tog, så de ikke forsinker hinanden.

 

Vicedirektør i DSB, Ove Dahl Kristensen, sagde i februar, at DSB og Banedanmark samarbejder om at halvere antallet af forsinkelser i 2020.

Skrevet af Flemming Juul