Delta vil se tiden an

delta 737-900ERDelta Air Lines vil følge ordreindgangene på de nyeste Airbus og Boeing fly og lade flyene selv bevise deres værd, siger Deltas CEO Richard Anderson til Reuters.

De to flyproducenter har ordrer på over 3.000 eksemplarer af Boeing 737MAX og Airbus A320neo, som begge reducerer brændstofforbruget med omkring 15%. Begge flytyper ventes i drift efter 2015.

“Vi vil hellere være i slutningen af produktionen, hvor økonomien vil være mere favorabel end i starten og samtidig har der været tid til at tage sig af eventuelle børnesygdomme. Vores ønskeposition er at kunne sætte Boeing op mod Airbus og brugte fly, samtidig med, vi kan sætte motorer fra GE op imod Pratt og Rolls Royce”, siger han.

I 2011 bestilte Delta 100 Boeing 737-900ER, som leveres fra slutningen af 2013, men selskabet har hverken bestilt Boeing 737MAX eller Airbus A320neo.

Både United og American har allerede bestilt de nye flytyper, som vil kunne leveres de kommende år, mens

Deltas kontrakt med Boeing giver mulighed for at konvertere de sidste 40 fly af ordren fra 2011 til den nye type.

”Vi vil helst se nogle andre selskaber flyve omkring med de nye typer, før vi træffer vores beslutning”, siger Richard Anderson.