Den danske taxabranche trænger gevaldigt til en opkvikker

Ejvind Olesen.

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Men det skal ikke være unfair konkurrence fra Uber, der er som et løssluppent missil blandt københavnske hyrevogne.

Af Ejvind Olesen

Jo da! Jeg ville også gerne køre billigere end 1.020 kr. som sidst, da jeg tog en taxa fra Hørsholm til Københavns Lufthavn. Jeg har i flere år ment, at den danske taxabranche er noget af det mest gumpetunge, man kan forestille sig i rejselivet på landjorden.

Alligevel undrer det mig, at den ny LO formand Lizette Risgaard (Ryanairs fjende nr. et) forleden i Berlingske byder velkommen til Uber. Hun vil gerne i dialog med Uber, uden at det behøver at ende med en overenskomst.

Vi behøver til gengæld ikke at gå tilbage til spillet omkring Ryanair, og hvordan det endte med endnu flere ruter til København, og hvad det har betydet for den danske model. Det var under alle omstændigheder intet i forhold til, hvad de danske taxachauffører nu må stå model til fra de frivillige Uber-chauffører.

Myndighederne kan ikke finde deres egne ben i behandlingen af Uber, hverken herhjemme eller i udlandet. Politiet kan slet ikke. Trafikstyrelsen har ene været klar i mælet, og for et år siden erklæret Ubers kørsel ulovlig. Politiet vil afvente retskendelsen, men er alligevel begyndt at notere Uber-bilernes chauffører, hvis de ryger ind i en færdselskontrol. Den risiko er jo større end normalt her ved juletid. En helt besynderlig fremgangsmåde.

Når vi så erfarer, at Uber chauførerne selv skal opgive til skattevæsenet, hvad de tjener på kørslen og indberette beløbet, når året er omme. Da må man mindes ordningen med taxfree varer købt i Tyskland i sin tid og borgernes pligt til at lægge en seddel i en postkasse ved den dansk tyske grænse med oplysning om, at de havde for meget med. Noget lignende troede vi dog aldrig, vi skulle opleve mere fra myndighederne. Der kom vistnok to indberetninger på et år.

Der er 1.900 taxaer i København, hvis færdsel er underlagt Hyrevognsnævnet, som både vognmænd og forbrugere ofte mener, er noget af det mest tungsindige man har Men ret skal være ret. Vognmændene har kontrol og gebyrer for ca. 100.000 kr. om året pr. bil. Den har Uber-folket ingen af. Det er ikke fair konkurrence.

Men konkurrence har danske taxaer behov for. Når der lægges en afgift på 25 procent på prisen i weekenden, hvor selv businessfolk skal betale af egen lomme, skal det gå galt. Det betyder, at mange af de 1.900 biler bliver i garagen, for der er ikke nok at køre med.

Russisk planøkonomi. ”Vi har ikke så mange kunder som til daglig, så må vi sætte prisen op. Vi skal jo også give vore chauffører helligdagsbetaling”.

Det er snart længe siden, at flyselskaber og hoteller satte priserne ned i weekenden for at få tomme pladser i fly og hotelværelser fyldt op. De skal vel også betale personalet helligdagsbetaling. Eller har de lavet mere fornuftige overenskomster?

Måske skal vi overveje det svenske system ved simpelthen at give taxakørslen fri. Det er et ragnarok, og nogle tager klart overpris. Men ser man sig godt for, kan forbrugerne finde fornuftige priser i forhold til Danmark, hvor niveauet ikke er langt under Schweiz og Norge, der har de dyreste taxaer i Europa.

For resten: Også Grundlovsdag, som knap og nap er rigtig helligdag i Danmark, koster det 25 procent ekstra for en taxa i København.

God weekend.