Derfor kommer amerikanske turister til København

Favoritterne er de samme som for 50 år siden. Derfor skal man være varsom med at tro, at man bare kan flytter sine gæster efter forgodtbefindende. Hør blot, hvad den amerikanske ambassadør vælger at vise i Danmark.

Hvis nogen i dansk eller international turisme rundt om i verden bare tror, at de kan flytte deres gæster til andre steder end de ønsker, fordi turismen er ved at koge over, så glem det. Sådan er verden ikke. Spørg bare i Venedig eller i Barcelona.

Hvis jeg vil se Dogepaladset og Rialtobroen i Venedig, nytter det ikke noget at sejle mig ud til Lidoen, selv om det er en pragtfuld ø, når nu mit fokus er indstillet på noget andet. Heller ikke hvis jeg vil se Den lille Havfrue, hvor lille og ubetydelig hun end måtte være, når jeg gerne vil høre om H. C. Andersen. Det er da en udmærket ide at køre til Rungsted til Karen Blixens Museum og fortælle om Babettes Gæstebud, men det var altså noget andet, jeg kom efter.

Amerikanere har lige siden turismens start for alvor i 1960’erne været gode venner af København, men desværre set for lidt af det øvrige Danmark. Bortset fra Aalborg og Rebild den 4. juli, og i tiden før og efter.

Ambassadørens valg
Og hvad ville en moderne ambassadør som Carla Sands så vise sine landsmænd efter syv måneder i Danmark som USA’s ambassadør og midt i den usædvanlige sommer, som kan få turister, der er her for første gang til at tro, at sådan er det altid. Ingen ved om det er stik modsat næste år.

Hvis turisterne kommer fra Californien eller Florida er de vant til, at sådan er enhver sommer. Hvis de bor i Orlando flygter de faktisk til køligere områder.

Ritzau har spurgt den amerikanske ambassadør Carla Sands, der kommer fra Californien, og hun synes den danske sommer i år har været perfekt. Når hun derefter bliver spurgt, hvad hun ville vise sine amerikanske gæster, svarer hun:

”Rosenborg, Nyhavn, Frederiksborg Slot, Tivoli og Helsingør med Kronborg, som de kender fra Hamlet. Derefter de mange strande rundt om København.”

Hov, hvor blev Den lille Havfrue af?

Også Odense og Aalborg
Da jeg begyndte at rejse til USA som journalist for at skrive om turisme og luftfart for snart 50 år siden (siden er det blevet til 55 gange), var det præcist det samme, amerikanerne nævnte som deres favoritter, og som de amerikanske rejseskribenter havde fokus på. Hertil kom så eventuelt Odense med H.C. Andersens Hus og Rebild med Aalborg. Det var så det.

Sådan er udflugtsmønstret også for krydstogtskibenes passagerer i København den dag i dag. Og det er en farlig ting at lave om på.

Når jeg har prøvet min egen lille opinionsundersøgelse blandt krydstogtpassagerer, inden vi kommer til dansk havn, i reglen København, har Den lille Havfrue været i top, fulgt af ”Dronningens slot”, Nyhavn, Tivoli og gerne Kronborg.

Rosenborg og Frederiksborg Slot har ingen spurgt om, desværre. I de senere år er Frihedsmuseet (for tiden under ombygning) dukket op, som noget de gerne vil have adressen på.

Respekter favoritterne
Hvad kan vi så lære af det? Først og fremmest, at respektere vore gæsters ønsker, i stedet for, ”at uha nu har vi for mange turister i det og det område”.

Når jeg tænker på, at vi næste år runder en million krydstogtpassagerer alene til København, og hvor mange gange der på skibene er et par tusinde forsamlet til et foredrag om København og Danmark, før der lægges til ved Langelinje og Orientkaj, var det måske en ide at koncentrere sig lidt om, hvad det er de fortæller.

Jeg spurgte en gang nogle unge passagerer, da vi næste dag gik i land en tidlig morgen i København. Hvad kan I huske fra foredraget i går? Svaret kom lynhurtigt: ”At en liter vand er dyrere end en liter benzin.”

Hvis krydstogtselskabernes guider ikke ved nok om landet og kulturen, forfalder de nemlig til at tale om shopping. Og til at sælge de udflugter de tjener mest på.

Endnu kender vi ikke statistikkerne fra turismen for denne dejlige og varme sommer, men derfor kan vi da godt forberede os endnu bedre til næste år.

Verdens fjerdestørste krydstogtskib får base i København

Lille fremgang for Danmarks 50 største attraktioner

WoCo kigger på fremtidens turisme