Jan Vendelbo har taget turen fra airguide i Conair til at være administrerende direktør i Spies. Pressefoto.

”Det er konstant vigtigt at tilbyde noget nyt”

Det mener Spies’ administrerende direktør, Jan Vendelbo. Der er dog ingen planer om busrejser hos Danmarks suverænt største charterrejsebureau med eget flyselskab og masser af rejser med rutefly.

Simon Spies fik i sin tid idéen til ”airguider,” de, som fulgte gæsterne hele vejen. Som airguide var man både rejsekonsulent på bureauet, steward ombord på flyet (dengang Conair) og rejseleder ved ankomsten til feriestedet.

Et ”tre i ét job”. En af airguiderne i 1985 var Jan Vendelbo – i dag 57 år og administrerende direktør for Spies samt Head of Brand and Marketing for Thomas Cook Northern Europe.

Karakteriseret som en sympatisk og behagelig chef, ”jydefornuftig og omgængelig” med det store spring fra kommis i Kvickly i Odder til det sprudlende liv i Spies Koncernen. Udnævnt til driftschef i Spies/Tjæreborg i 1993. Produktchef og HR-chef tre år senere. Fra årtusindskiftet marketingchef i det daværende My Travel og derfra videre i en række stillinger frem til 2012 i sit nuværende job.

1) Er du fortsat præget af ”opvæksten” i Spies, nu da du har været i firmaet dit halve liv og i dag er administrerende direktør? Du er leder af det, der igen og igen placerer sig som største charterarrangør ud af Danmark, senest i en ny opgørelse for 2018. Er det en forpligtende placering både med hensyn til kvalitet og fornyelse?

”Jeg er absolut præget af mit liv i Spies gennem snart 34 år. Simons værdier og principper, når det gælder vigtigheden af at give kunderne de bedste uger på året, er stadig rygraden i det, jeg lever og arbejder efter. Det er et tidløst princip og kan måske lyde banalt, men værdien er dybt forankret hos os alle og dermed i alt, hvad vi gør.

Samtidig var Simon en ekspert, når det kom til at sikre sig, at det aldrig blev kedeligt at rejse med Spies. Som han udtrykte det: ”Hvis De vil rejse med sure og tvære mennesker i Deres ferie, skal De finde en anden rejsearrangør”.

Livsglæden er en vigtig del af Spies’ unikke DNA, og det forsøger vi stadig at holde i hævd. Det skal være en afslappende oplevelse at rejse med os på ferie. Dog måske ikke helt på samme måde som i Simons tid.

Over de seneste år har vi gjort Spies til Danmarks markant største rejsearrangør og nu med et forspring på over 50 procent til nummer to på listen (Apollo Rejser, red)

For at opnå det resultat kræver det selvfølgelig, at vi både fornyer os og leverer varen. Der hersker en enorm konkurrence på rejsemarkedet i dag, og for at kunderne skal vælge os, kræver det, at vi leverer på både prisen og kvaliteten.

Det har vi haft fokus på gennem en markant udvikling og fornyelse af vores produkter. I dag tilbyder vi egne hotelkoncepter, som er udviklet og målrettet til familier, til de, der ønsker børnefri hoteller etc. Samtidig har vi succes med det, man kan kalde ”ikke-charter”, hvor vi i samarbejde med ruteflyselskaber, krydstogtselskaber med flere sælger rejser til en stor del af verden, hvor vores gæster selv sammensætter ferien.”

Spies-rejsende var ”den københavnske middelklasse med pil nedefter”
2) Da jeg efter Spies’ køb af Tjæreborg Rejser i 1989 spurgte Spies’ daværende topchef, Knud Heinesen, hvordan rejsemønstret var i den danske befolkning, sagde han, at en demografi-undersøgelse viste, at Tjæreborgs deltagere var et bredt udsnit af den danske befolkning, mens Spies-rejsende hørte til den københavnske middelklasse med pil nedefter. Hvordan er det i dag? Hvem er hårdeste konkurrent i Jylland?

”Det billede kan jeg i hvert fald ikke genkende i dag, hvor vi er bredt repræsenteret i den danske befolkning, både i øst og vest – og i alle segmenter. Vi flyver ud af fem lufthavne og dækker hele landet. I Jylland er Bravo Tours og Primo Gruppen vores største konkurrenter på charterdelen.”

3) Er danske forbrugere blevet mere kritiske i takt med, at rejserne er blevet billigere? Det forekommer mig, at jeg ser flere ankesager fra Spies i Rejse Ankenævnet end tidligere? Er der generelt flere, der klager, eller er det bare, fordi I vil se nogle principielle afgørelser?

”Nej, danske forbrugere er ikke blevet mere kritiske i takt med, at rejserne er blevet billigere – det har bare altid været sådan, at dem, der har købt rejsen til en stærkt reduceret pris, også kræver og klager mest. Det kan måske virke underligt, men det er altså tilfældet. Vi har ikke lagt sager i Ankenævnet for at få en principiel afgørelse.”

Fyldte fly til Mallorca
4) Charterbranchen i Danmark havde en god sommer, men selv hos Spies er man vel i tvivl om, hvorvidt man skal lade en rejseserie foregå med lavprisfly eller med charter. Vil vi på langt sigt opleve, at de billigste rutefly opsuger charter, som det allerede er sket på oversøiske rejsemål for eksempel til Caribien? Danish Air Transport viser jo vejen ved ikke længere at flyve charter på grund af risikoen ved dyre erstatninger for forsinkelse efter EU-direktivet.

”På charterrejsemålene omkring Middelhavet samt De Kanariske Øer vil der fortsat være en høj grad af chartertrafik. Vi har jo længe haft en stor kapacitet med lavprisfly til de ”klassiske” charterrejsemål, men det virker, som om der stadig er rigelig plads til begge dele.

Vi ser for eksempel, at Norwegian flyver 14 gange om ugen til Mallorca fra København, samtidig med at vores charterfly stadig er fyldt til mere end 99 procent.

For os er det en fordel, at vi har vores eget flyselskab, Thomas Cook Airlines Scandinavia, i kombination med vores egne koncepthoteller. De gæster, som bor der, fylder en stor del af charterflykapaciteten.

På de oversøiske rejsemål er det et andet billede. Her er der jo kommet rigtig meget kapacitet både øst- og vestpå, og prisniveauet er historisk lavt. Det betyder, at det bedre kan betale sig at tage kapacitet på rutefly i stedet for at flyve egne charterfly.”

Ingen svensk nedgang
5) Det er tæt på, at man kun får 70 danske kroner for en svensk hundredkroneseddel… Samtidig fastholder Sverige miljøafgifter på alle flyafgange. Hvordan tackler I det med salg til svenskere og med afgange fra svenske eller danske lufthavne. Den nye svenske regering opfordrer til at køre med tog. Det kan de jo så gøre til Københavns Lufthavn og flyet derfra?

”Den svenske krone er historisk lav, og i kombination med flyskatter kan det selvfølgelig begrænse efterspørgslen på ferierejser. Hos Spies ser vi dog ingen nedgang i svenske gæster, der køber ferien hos vores søsterselskab Ving i Sverige og rejser ud af Københavns Lufthavn. Tværtimod var der sidste år en stigning.”

Egne hoteller
6) Hvis man er arrangør af pakkerejser, bliver kravet om eksklusivitet så ikke stærkere med tiden? Rejserne ligner jo efterhånden hinanden til forveksling. Til de samme rejsemål, til de samme hoteller, med de samme udflugter, med de samme taxfree-varer til de samme priser, med internationale rejseledere (nogle dog kun med danske rejseledere) fra de samme guideskoler. Hvorfor skal man vælge Spies?

”Absolut. Det bliver konstant vigtigere at tilbyde noget unikt. Noget, som ingen andre har eller kan. Og det er præcis på det område, at vi forsøger at skille os ud. Som nævnt har vi udviklet vores egne hotelkoncepter, som vi ejer og driver selv, og som vi målretter til de forskellige segmenter. Disse hoteller kan kun købes hos os.

Vi har også vores eget flyselskab med verdens største flyvende taxfree-butik. Det er populært blandt vores gæster, og samtidig har det givet os mulighed for at tilbyde konceptet ”Easy Travel”, som betyder, at man kan tjekke sin bagage ind allerede på hotellet ved hjemrejsen.

Vi er også meget langt fremme med vores digitale service, så vores gæster modtager den guideservice, de ønsker, og de bestemmer også selv hvor og hvornår. Endelig har vi stadig vores egen guideuddannelse.”

Måske fremtid i togrejser
7. Har Spies planer, ligesom SAS og flere andre, om at betale en slags aflad for CO2-udslip ved flyrejser? Samtidig som Albatros Travel også arrangerer busrejser til europæiske rejsemål. Med andre ord, har I også planer om at gå tilbage til udgangspunktet, som da Simon Spies og Eilif Krogager, der stiftede Tjæreborg Rejser, startede med busrejser?

”Holdbarhed og miljø kommer højere og højere op på agendaen. Det er et ekstremt vigtigt område, som vi som rejsearrangør har haft stor fokus på i flere år. Ikke mindst når det gælder om at nedbringe miljøpåvirkningen fra fly og hoteller.

Vi har dog ingen planer om at gå tilbage til busrejser. Faktisk foregik de første Spies-rejser slet ikke med bus, men med tog ned igennem Europa og videre med skib fra Barcelona til Mallorca. Togrejser, i en eller anden form, kan være en interessant mulighed i fremtiden. Så hvem ved, måske i nogen grad tilbage til udgangspunktet fra 1956 som supplement til flyet.”