Mange hoteller mærker ifølge DigitalGuest tydelige gevinster ved at gå digitalt med deres services og kommunikation. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Digital platform styrker grønne tiltag i hotelbranchen

Den danske softwarevirksomhed DigitalGuest i samarbejde med HORESTA om miljøcertificering via Green Key. Det kan spares mange tons papir ved at gøre værelsesmapper digitale, lyder det.

Via en digital gæsteplatform kan hoteller, kongrescentre og så videre opfylde en lang række af de 120 Green Key-kriterier. Og ved at involvere gæster i miljøbevidste valg, banes vejen til øget miljøfokus og adfærdsændring blandt medarbejdere og gæster.

Det skriver den danske softwarevirksomhed DigitalGuest i en pressemeddelelse.

Et af de oplagte tiltag er, at hoteller i stigende grad digitaliseres og dropper de fysiske værelsesmapper, flyers, informationsmaterialer og printede certificeringer. Det hele kan digitaliseres uden nogen kommer til at savne noget, lyder det fra DigitalGuest, som siden 2018 har arbejdet på at forny hotelbranchen med en digital platform til gæsterne.

Mindst hvert tredje hotel i Danmark bruger i dag, ifølge DigitalGuest, dets platform, der er med til at fjerne papirspild, sænke ressourceforbrug, skabe større tilgængelighed til information og oplysning og dermed forbedre interne arbejdsprocesser.

Farvel til værelsesmapper sparede 5,4 tons papir
Som eksempel, oplyser DigitalGuest, har Skærbækcentret i Sønderjylland skiftet værelsesmapperne ud med den digitale platform – og sparer nu årligt 5,4 tons papir.

DigitalGuest er nu kommet i samarbejde med Green Key-certificeringen, der har sekretariat hos HORESTA, oplyses det.

Christian Markedal, administrerende direktør for og medgrundlægger af DigitalGuest, siger i pressemeddelelsen:

”Vores mål er at stille en service til rådighed, der sikrer konkrete tiltag hos både hotellet og gæsten – for eksempel at vælge nye håndklæder på værelset til og fra, vælge rengøring til og fra, bestille mad forud, så der spares på indkøb og undgås madspild.”

HORESTA: Krav fra gæster at de kan se miljøcertificeringer
Hos HORESTA og Green Key er der ifølge pressemeddelelsen stor opbakning til, at hoteller går den digitale vej.

”Vi vil være med til at inspirere branchen og gå forrest i den grønne omstilling. Den digitale håndtering åbner for inspiration og flere værktøjer til at kommunikere til gæsterne og give dem valgmuligheder til service på stedet,” siger Kristian Nørgaard, politisk direktør hos HORESTA, der står bag Green Key-certificeringen.

Han fortsætter: ”Vores branche handler om mennesker og folks adfærd – både medarbejdere og gæster, og her ligger udfordringen og nøglen til forandringen.”

Kristian Nørgaard, der også er sekretariatschef for blandt andet Green Key, siger videre, at når for eksempel hotelgæster involveres til at forstå og tage del i vigtigheden af de grønne tiltag, så kommer branchen længere hurtigere – og det er der brug for.

”Snart bliver det også et krav fra mange gæster, at de tydeligt kan se både miljøcertificeringer, men også hvad hoteller gør aktivt – ansvarlighed bliver en naturlig del af den forventede service og kommunikation i fremtiden,” siger Kristian Nørgaard.

 

Relaterede artikler:

Dansk hotelplatform vil udkonkurrere store spillere

Ny miljømærkning skal styrke dansk eventbranche

Softwarevirksomhed: Hotelbranchen er forældet