DigitalGuest tegnes af vicedirektør Jonathan Bjerg Jacobsen, til venstre, og administrerende direktør, Christian Markedal. PR-foto.

Softwarevirksomhed: Hotelbranchen er forældet

Den danske softwarevirksomhed DigitalGuest vil ”udfordre og forandre en forældet hotelbranche.” Tiden er en anden – gæsterne forventer en digital håndtering af hoteloplevelsen, lyder det.

Mens DigitalGuest sidste år omsatte for 3,3 millioner kroner, er målet i år 11 millioner og 25 millioner kroner næste år.

Ifølge softwarevirksomheden har hvert tredje hotel i Danmark nu implementeret DigitalGuests platform, der erstatter den traditionelle gæstemappe på værelset med en mobil softwareløsning, sikrer kommunikation, mersalg og gæsteservice før, under og efter ophold.

DigitalGuest henvender sig til hotelkæder, mindre hoteller, hostels, campingpladser, feriecentre og forlystelsesparker, museer og lufthavne.

Softwarevirksomheden har ifølge egne oplysninger foreløbig 350 kunder i 18 europæiske lande. Der er indtil nu 23 fuldtidsansatte, i spidsen er Christian Markedal som administrerende direktør og Jonathan Bjerg Jacobsen som vicedirektør, COO.

Vil skabe nødvendig forandring
”Mange hoteller har stadig fysiske gæstemapper, håndholdte telefoner og manuelle arbejdsprocesser. Men tiden er en anden nu – gæsterne forventer i større grad en digital håndtering af hele oplevelsen.”

Sådan lyder det fra DigitalGuest, der ifølge en pressemeddelelse vil ruske op i hoteller og oplevelsessteder og skabe ”nødvendig forandring.”

DigitalGuest, der åbnede i 2016, har ifølge egne oplysninger foreløbig 350 kunder. ”Pandemien har for alvor sat skub i digitalisering af en gammeldags og standardiseret branche,” oplyses det.

”Vi oplever ret stor modstand på forandring i branchen – alt kører jo egentlig som det skal, så hvorfor ændre det, der virker, men lige netop her blev corona en gamechanger, som tvang alle til at tænke ud af boksen – det blev vores fordel,” siger Christian Markedal, administrerende direktør hos DigitalGuest.

Arp-Hansen Hotel Group er med
I efteråret 2020 kom én af Danmarks største hotelkæder, københavnske Arp-Hansen Hotel Group, med ombord, og DigitalGuest er nu implementeret på alle kædens 14 hoteller.

Ifølge Robert Thomsen, koncerndirektør for drift, teknik og indkøb hos Arp-Hansen, er det afgørende at få en digital løsning, som ikke er en app.

”Vi er i gang med digitalisering. Med DigitalGuest har vi en digital platform, som ikke skal downloades, og som vi kan tilpasse og forme ud fra vores og gæsternes løsning. Om det er at booke bord til morgenmad, informere om kø ved check-in eller tilbyde roomservice digitalt,” siger Robert Thomsen.

Relaterede artikler:

”Den største IT-sikkerhedsrisiko sidder i direktionen”

Rejse- og teknologikoncern solgt for milliardbeløb

Dansk firma øger fokus på digitalisering i hotelbranchen