TURISME: Airnavia, ejet af DK Rejs, aflyser rejser fra Aalborg til London. Det tilbyder pengene igen, men det er ikke godt nok, siger Danmarks Rejsebureau Forening, der foreslår klage over Airnavia til Forbrugerklagenævnet.
Allerede da Airnavia præsenterede sig på et pressemøde i november sidste år i Aalborg Lufthavn virkede det uorganiseret. Airnavia blev på mødet repræsenteret af Lars Christian Linde som adm. direktør og Mathias Østerberg Madsen som driftschef. Lars Linde røg ud en måned efter – og Mathias Madsen står nu som direktør.
Imaget af Airnavia som en rodebutik blev bestyrket sidste uge, hvor det meddelte kunder, der havde købt billetter til de kommende ruter fra Aalborg til London, at rejserne ikke ville blive til noget pga. for lav efterspørgsel.
Airnavia hører under DK Rejs-koncernen fra Tilst i Nordjylland, der også omfatter bureauet Sun Charter.
Airnavia vil giver London-kunderne pengene igen, men det er slet ikke nok, siger adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, til standby.dk: ”Jeg vil ikke bruge ordet snyd, men Airnavia giver produkt- og markedsføringsmæssigt forbrugeren det indtryk, at det er et flyselskab, hvilket det ikke er.”
”Airnavia er i bedste fald et rejsebureau, men tager ikke noget agentforbehold når de sælger flysæder. Når man har købt billet med Airnavia til London eller nogle af deres andre destinationer, har man lavet en kontrakt. Den skal Airnavia overholde ved at finde transport hos andre flyselskaber. Airnavia følger ikke reglerne og bør ikke have lov til at smutte fra aftalen med kunden,” siger Lars Thykier.
”Det skal ikke kunne betale sig at agere flyselskab eller rejseselskab på denne måde. Slet ikke på bekostning af de mange danske rejsebureauer, der overholder reglerne og ikke lader kunden i stikken.”
DRF-direktøren opfordrer forbrugere, der kan købt Airnavia-billet til London, om først bede selskabet om ombooking til andet flyselskab. Hvis Airnavia nægter, bør forbrugeren klage til Forbrugerklagenævnet.
Til Danmarks Radio sagde adm. direktør og driftschef hos Air Navia, Mathias Madsen, i weekenden: ”Vi har solgt en vare, som vi desværre må annullere, og så er det op til gæsten selv at finde et andet flyselskab til London.”
Ainavia havde hyret Danish Air Transport til fra maj at flyve fire gange om ugen mellem Aalborg og London Stansted med en MD83 med plads til 165 rejsende.
De øvrige Airnavia-ruter er alle eksisterende charterflyvninger med SAS ud af Aalborg – primært for Sun Charter, der har delvis samme ejerkreds som Airnavia. Forskellen er, at Airnavia sælger flybilletter, mens Sun Charter sælger feriepakker.
Sun Charter er ikke medlem af charterselskabernes brancheforening, RID (Rejsearrangører i Danmark), der organiserer de seriøse charterselskaber.