DSB uden ansigt

kokkedalMANDAGSKLUMME: ”DSB har fået en ny direktør, som er hammerdygtig,” sagde transportminister Pa Olsen Dyhr i søndagsaviserne. Resultatet er et tilbud til de ansatte på Kystbanen om mere i løn, hvis de vil passe deres arbejde. At flere og flere stationskontorer lukker for publikum, som skal på kursus for at lære at købe billetter. Og al service ser ud til at fordufte. Til lykke transportminister.

Af Ejvind Olesen

Der er ingen grænser for de dumheder, DSB begår for øjeblikket. En eller anden har fået den fortvivlende ide, at togførerne (det er dem med fløjten) skal spares væk på Kystbanen mellem Helsingør og København. Nul kontrol, nul service, nul sikkerhed ved perronerne. Men vi sparer penge.

Nu er de ansatte pludselig blevet angrebet af en virus, som i weekenden betød, at man manglede personale over alt. Uha, det går ikke, tænkte den ansvarlige DSB-leder. Vi tilbyder dem ekstra 5.000 kr. om måneden. Så kan de vil nok passe deres arbejde indtil december, når de alligevel skal fyres. Hvilken uforstand.

Forleden meldte DSB jublende ud om, at man har overskud. Og hvad så? Det er et overskud, som betyder, at staten må betale lidt færre milliarder i tilskud hvert år. Til gengæld er der smertende bagage.

Efterhånden kan man ikke købe en billet hos et levende menneske. Man kan i fremtiden ikke møde nogen i toget. Man kan ikke få informationer om forbindelser og forsinkelser. Et DSB uden ansigt. ET DSB uden service.

Banestyrelsen arbejder ude af takt med DSB. På Kystbanen startede man et renoveringsarbejde mellem Hellerup og Klampenborg, den dag folk begyndte at vende tilbage fra sommerferie. Med store trafikale problemer til følge. I de totalt stille sommeruge skete der ikke et dug.

Den ny adm. direktør kom fra A. P. Møller Koncernen (den med rettidig omhu). Han går garanteret på arbejde hver dag, også i weekenden, så han behøver ingen ekstra løn.

Var det det du – og SF – ville med jeres satsning på den kollektive trafik Pia OIsen Dyhr?