Lufthavne uenige med minister om lovgivning mod Ryanair

I Esbjerg Lufthavn frygter vicelufthavnschef, Bent Aaes Jakobsen, ikke lovændringen. Han fastholder, at lufthavnens rabat til Ryanair er helt lovlig. Han siger til Ritzau:



“Hvis man vil ændre loven, må det jo betyde at vores nuværende praksis er i orden. Vores passagerafgifter er omkostningsbestemt, som reglerne kræver. Når vi giver Ryanair rabat, er det fordi deres fly er billigere at servicere per passager. Hvis SAS kommer til Esbjerg skal de være hjertelig velkomne og vil få nøjagtig samme rabat som Ryanair.”



Anderledes er situationen i Aarhus Lufthavn, hvor SAS og Ryanair letter side om side. Men til forskellig pris. SAS har klaget over forskelsbehandlingen til EU og Statens Luftfartsvæsen. Nyheden om, at loven nu strammes vækker derfor glæde i SAS Danmark.



“SAS betaler en højere pris end Ryanair for samme vare. Den konklusion er ministeriet nu også nået til, og det glæder os. Prisen skal være den samme for den samme vare,” siger pressechef i SAS, Jens Langergaard.



Men direktør for Aarhus Lufthavn ser anderledes på sagen. Ole Paaske siger til Ritzau:

“Vi vil bekæmpe det her med alle midler. Hvis loven ændres, må vi selvfølgelig rette ind. Men det vil betyde farvel til Ryanair og lavpristrafik fra Århus. Det betyder færre ruter og højere priser – og at hele regionen går glip af store turistindtægter.”



Hvis Ryanair dropper Århus, må lufthavnen hæve taksterne 50 % for de øvrige flyselskaber, herunder SAS, fastslår direktøren. “Men den pris er SAS åbenbart parat til at betale for mindre konkurrence,” siger Ole Paaske.



Som optalt på Take Offs hjemmeside i går, vil transportminister Flemming Hansen have sat en stopper for de to lufthavnes ulovlige rabatter til Ryanair.



En arbejdsgruppe fra Transport- og Energiministeriet og Statens Luftfartsvæsen har analyseret de nuværende lufthavnstakster.

Arbejdsgruppen anbefaler, at lufthavne, der opkræver ulovlige lufthavnstakster, skal kunne idømmes bøder – samt en forenkling af reglerne om takstfastsættelse.



Transport- og energiminister Flemming Hansen sagde i en pressemeddelelse:

”Jeg støtter fuldt arbejdsgruppens løsninger. Området er præget af store interesseforskelle, hvor det er umuligt at stille alle tilfreds. Det er afgørende, at vi får en forenklet, klar og konsekvent regulering af lufthavnstaksterne. Derudover er det utroligt vigtigt, at det bliver muligt at give bøder til de lufthavne, der ikke følger reglerne. Dermed håber jeg, at få sat en stopper for ulovlige rabatter til udvalgte flyselskaber. Vi vil nu udarbejde et forslag til ændring af luftfartsloven, så de forskellige forslag kan implementeres hurtigst muligt.”

Skrevet af