Snart afgørelse i Esbjerg

I løbet af et par uger lander en fyldig embedsmands rapport om Esbjerg Lufthavn, takster og Ryanair på transportministerens bord, og så går den ikke længere med at holde konkurrenter og en hel branche hen med snak.



“Alle parter er nu hørt, både lufthavne og flyselskaber, og de høringssvar, vi har fået er så vidt muligt indarbejdet i den endelige rapport,” siger kommunikationschef Thorbjørn Ancker fra Statens Luftfartsvæsen til Take Off.



“Forløbet har været, at rapporten blev afleveret i udkast i foråret, men derefter gik den tilbage til arbejdsgruppen for an afklaring af en række spørgsmål. Derefter har der været afholdt møder med repræsentanter for lufthavne og visse andre.



Det hele finpudses og afleveres til ministeren sidst i denne måned. Så er det op til politikerne at afgøre, hvad der skal ske med lufthavne og muligheder for rabatter og udregninger af takster i fremtiden.”



Netop i denne uge kom Ryanair med oplysningen om, at ruten til London Stansted starter igen 30. oktober. “45 procent af passagererne på ruten er indrejsende, som bidrager til den lokale og regionale økonomi i Esbjerg og Jylland,” siger chefen for Ryanair i Skandinavien, Karl Högstadius.



En af de hårdeste kritikere af den ekstraordinære rabat Ryanair får i Billund, og som mange mener er i direkte strid med EU-lovgivningen, er chefen for Billund Lufthavn, Jørgen Krab Jørgensen. “Jeg håber på en hurtig og fair afgørelse. Nu har vi ventet længe nok på samme konkurrencevilkår, men ellers vil jeg ikke sige mere om den sag nu. Jeg er også blevet hørt til rapporten,” siger Krab Jørgensen.



Afgørelsen kan få stor betydning for Esbjerg Lufthavn og turismen til Esbjerg, som har fået en ekstra pift fra England, mens det til gengæld har været hårdt for DFDS-ruten mellem Esbjerg og Harwich.



Problemet er om Esbjerg Lufthavn ulovligt giver Ryanair en favørstilling ved at opkræve mindre i afgifter – og som nogen hævder bruger for høje afgifter fra helikopterdrift til at hjælpe det britiske flyselskab med særrabat.



Rapporten tager også fat på de samme forhold i Tirstrup Lufthavn, hvor selskaber som SAS og Cimber Air føler sig uretfærdigt behandlet i forhold til Ryanair.



Noget tyder på, at man fra Esbjergs side vil slå på de regionale undtagelser, der vitterligt findes i EU, men her står striden om Esbjerg kan siges, at ligge i en yderregion, og Tirstrup kan slet ikke.



Ministeriets afgørelse vil blive fulgt med interesse fra hele Europa. Ryanair og regionallufthavne samt lavprisselskaber i det hele taget er et varmt emne.

Skrevet af