Kuoni går frem i Asien

”Stigningen i salget her efter nytår er nærmest helt forrykt. Befolkningen har fået et større rådighedsbeløb og der er en opsparet rejselyst. På de oversøiske ruter har vi solgt over 800 Kina-rejser med afrejse i år, også færdigpakkede, eventyrlige grupperejser til Thailand sælger godt. Østen trækker klart mest når det gælder oversøiske rejser; mange blev sidste år væk fra Kina pga. SARS, nu vil de af sted. Vi flyver primært med SAS til Beijing, men vil med interesse se mulighederne ved den kommende SAS-rute til Shanghai,” siger adm. direktør for Kuoni/Apollo i Danmark, Jan Lockhart, til Take Off.



USA er også med på vognen, bl.a. pga. den faldende dollarkurs. ”USA er mere individuelle rejser, hvor kunderne gennem os booker flybillet, bil og hotel, og så selv improviserer. Grupperejser er ikke det, vi sælger mest til USA, det funker ikke rigtigt – og individuelle rejser ligger mere til USA. Vi har rundture i det vestlige USA, bl.a. med Californien – men her har vi kun solgt 50 stykker til afrejse i år,” siger Jan Lockhart.



Han glæder sig navnlig over et boom i antallet af bookinger via internettet. ”Vi var i sidste uge oppe på 25% af salget via nettet – det er præcis en fordobling sammenlignet med samme uge i fjor,” siger han. 95% af Kuoni/Apollo’s rejser sælges via nettet og telefonen. De sidste 5% kommer via walk-in salg i koncernens danske salgsbutikker. Det stigende netsalg øger ikke behovet for flere ansatte, men Jan Lockhart forventer, at medarbejderskaren på 120 i Danmark kan holdes.



Mens dele af rejsebranchen sidste år nærmest frygtede for Kuonis eksistens i Danmark pga. enorme milliontab de foregående år, siger Jan Lockhart, at skuden fortsætter med at vende. ”Vi kender endnu ikke det endelige resultat for 2003, men vi har store forhåbninger om et plus for Danmark.”



På charterdelen, Apollo, er der ”tabt” betydelige volumen, fordi produktionen er sat ned. ”I stedet for 400 pladser om ugen til Mallorca har vi nu 250-300, og det tjener vi på. Samtidig har vi et bedre flyprodukt til sommer, hvor SAS ud af Danmark skal flyve 80.000 Apollo-gæster,” siger Jan Lockhart.



Apollo-Kuoni forventer i år 165.000 gæster fordelt med 110.000 til Apollo, 30.000 pakkerejser hos Kuoni samt 25.000 individuelle rejsende, de såkaldte FIT-gæster.

Skrevet af