Efter en fransk domstol 10-doblede en bøde til easyJet for at have smidt en handicappet passager af et fly fra Paris til Nice, har lavprisselskabet ændret en række procedurer for at forbedre sin service overfor bevægelseshæmmede.
I marts 2010 skulle kørestolsbrugeren Marie-Patricia Hoarau flyve med easyJet fra Paris til Nice, men fordi hun rejste alene, og ikke selv ville være i stand til at komme til nødudgangen, blev hun sat af flyet.
Det klagede hun over og en fransk domstol dømte easyJet til at betale erstatning på 5.000 Euro og en bøde på 5.000. easyJet ankede – men det gjorde blot, at bøden blev 10-doblet.
Nu hedder det i udtalelse fra easyJet, at man er ’skuffet over domsafsigelsen i ankesagen vedrørende Marie-Patricia Hoarau og fastholder, at selskabet aldrig har haft til hensigt at diskriminere hende eller andre med nedsat bevægelighed’.
”easyJet vil ikke anke denne kendelse, men vil i stedet fokusere på at gøre flyrejser enkle og overkommelige i pris for alle passagerer – inklusive dem, der kræver særlig assistance.”
Det understreges, at hændelsen skete i marts 2010 og at selskabet siden har ’evalueret alle faser i passagerernes flyrejse’.
”easyJet har foretaget væsentlige investeringer for at kunne assistere ved alle behov, ligesom både kabinepersonale og handlingpersonale i lufthavnene er uddannet i at kunne yde særlig assistance til passagerer, der har behov for det,” lyder det.
”easyJet stræber konstant efter at forbedre kvaliteten af service. For at kunne gøre det bedst muligt, arbejder vi sammen med relevante myndigheder og sammenslutninger overalt i Europa. I 2012 grundlagde easyJet et uafhængigt udvalg af europæiske eksperter (ESAAG – the easyJet Special Assistance Advisory Group), som vejleder og rådgiver selskabet.”

STANDBY.DK Nyt om rejser

