EU’s nye regler om kompensation for Denied Boarding (nægtet ombordstigning) træder i kraft torsdag den 17. februar. Reglerne er væsentlig udvidet i forhold til de gældende. Men de vil betyde, at flyselskaberne fremover kan sige nej til ”dobbeltbilletter.” Det kan give mere besværlige rejseformer, at kunderne tvinges til at købe de nogle gange dyrere gennemgående billetter og at rejsebureauerne skal ombooke tusindvis af allerede udstedte dobbeltbilletter.
Med de nye EU-regler skal flyselskaberne ikke kun udbetale kompensation ved Denied Boarding, men også ved forsinkelser og aflysninger – samtidig er kompensationen hævet betydeligt, oplyser Danmarks Rejsebureau Forening.
De nye kompensationer er: 250 Euro for flyvninger op til 1.500 km.
400 Euro for flyvninger indenfor EU på mere end 1.500 km samt alle andre flyvninger på mellem1.500 og 3.500 km.
600 Euro for flyvninger, der ikke falder ind under ovenstående.
STORE PROBLEMER MED DOBBELTBILLETTER
De skrappere EU-krav og forhøjede kompensationer ved Denied Boarding efter 17. februar har, oplyser DRF, medført, at visse flyselskaber indfører ny procedure for rejsende med ”dobbelte billetsæt.”
Det er rejser, hvor kunden skal via en mellemstation, og hvor kunden har to separate billetter for at komme ud og hjem (eksempelvis København, Amsterdam, Nairobi: CPH-AMS-NBO med separate billetter for strækningen CPH-AMS retur og strækningen AMS-NBO retur).
På sådanne rejser vil nogle flyselskaber, som transporterer kunden den første strækning, ikke checke den rejsendes bagage ind hele vejen (f.eks.: CPH-NBO).
Dette skyldes, skriver DRF, en opfattelse hos flyselskaberne af, at de ved at acceptere at checke kundens bagage hele vejen til slutdestinationen har ”godkendt” hele rejseruten og derfor også er ansvarlige for f.eks. rerouting, hvis kunden kommer for sent til transferlufthavnen.
Lige nu synes en (EU-) domstolsafgørelse den eneste måde at få en afklaring på – men det kan tage flere år. Indtil en sådan afgørelse kommer, må der satses på, at ikke alle flyselskaber afviser at gennemchecke bagage på dobbelte billetsæt – for så er dette ”produkt” ikke længere tilgængeligt. Vor opfattelse er i øjeblikket, at flyselskaberne overfortolker konsekvenserne af ændringerne for Nægtet Ombordstigning,” siger DRF.
I tilfælde, hvor kunden ikke kan bruge dobbeltbilletter er betingelserne for billetten ændret. Der skal udstedes nye billetter, det kan bl.a. give længere rejsetid.
Flyselskaberne frygter, at hvis de annullerer, forsinker, nægter ombordstigning osv., kommer de til at betale store beløb til passageren. Kompensationen kan være mere end kunden har betalt for billetten.
Pga. dette har bl.a. SAS, så vidt Take Off erfarer, valgt ikke længere at acceptere med to dokumenter.
Take Off vil følge denne sag og informere yderligere.
Tagget med: CPH Danmarks Rejsebureau Forening DRF SAS

STANDBY.DK Nyt om rejser

