Dagens Kommentar

Naturligvis er de glade i Ålborgs erhvervsliv over nye ruter til England og Malaga og ikke mindst Sterlings udfordring til Cimber Air og SAS.



De håber på britiske turister i samme omfang, som f.eks. Esbjerg og Århus har oplevet det i kraft af deres forbindelser over Nordsøen. Nordjylland er jo et pragtfuldt sted at tilbringe en mini-ferie med fantastisk strand, natur og Ålborg spækket med spændende spisesteder og forlystelser.



Men Sterlings udfordring til SAS og Cimber om indenrigsmarkedet har lidt karakter af knald eller fald.



Mange erhvervsfolk i Nordjylland har højlydt brokket sig over serviceniveauet hos SAS, som også der på egnen har det traditionelle business travel market.



Cimber Air har derfor hugget en bid af kagen – og nu slår Sterling altså til. Når nogle venter, at der er ”brød nok” til alle, er det fordi passagererne flygter fra DSB, der efterhånden er helt uberegneligt, når det gælder forventet ankomst og afgang.



Har man pligter som mødeaftaler eller skal nå f.eks. fly i Hovedstaden, tør stadig færre satse på IC- og lyntog.



Og med det efterslæb, Folketinget har skabt i kvalitetssikringen af banelegemerne, vil DSBs dårlige image få ny næring ved nye forbavsende episoder, der hensætter de rejsende i fortvivlelse og frustration.



Sterling ligger ud med lavpristilbud, der er pænt under prisen på en togbillet på business class. Det vil for mange være et parameter.



Succes vil dog afhænge af, om forretningsfolkene føler de får den service – først og fremmest at tidsplanerne overholdes – som de med rimelighed venter.



Også selv om de rejser lavpris.



Går det godt – og det afhænger bestemt af selskabet selv – vil SAS og Cimber også se på deres prisstruktur. Det samme skete på Bornholm, da DAT pludselig udfordrede Cimber, der havde afløst Maersk.



Og med DSBs besværligheder vil der være nok til alle – i hvert fald for en stund. Det er de rejsende til og fra Nordjylland, der får glæde af en sund konkurrence.



Og bliver udenlandsruterne en succes, vil andre jyske lufthavne måske kunne håbe på Sterling-ruter til lavpris.



Mon ikke de foretagsomme islandske ejere har blik for ekspansionsmulighederne i det vestlige Danmark.



Det kan man håbe. For det bliver til gavn for hele landsdelens erhvervsudvikling.


Skrevet af