’Einsmuttur’ til Tyskland

TURISME: Mens tyskerne for tiden lærer begrebet ’Hygge’ at kende, så skal vi danske nu forholde os til begrebet ’Einsmuttur’.

Af Jørn Henrik Jørgensen

Den tyske stats officielle turistrepræsentation i Danmark, Tysk Turist Information, søsatte i forgårs sin hidtil største og dyreste kampagne målrettet det danske publikum.

Bag kampagnen står to nordtyske delstater, Schleswig-Holstein og Mecklenburg-Vorpommern sammen med midttyske Niedersachsen og bystaterne Hamburg og Bremen.

Som eksterne partnere i kampagnen vil såvel Scandlines som DSB tilbyde særlige ’Einsmuttur’ billetter, dog ikke i feriemånederne juni og juli og december.

Tysklands turistchef i Danmark, Bo Schou Lauridsen: ”I Danmark bruger vi udtrykket en smuttur når vi tager på en kort tur over til tante Oda. Med kampagnen knytter vi an til tysk og udbreder det gode danske begreb til at pege i retning af vores nordtyske naboer.

Samtidig med lancering af kampagnen blev adgangen åbnet til en hjemmeside med de aktuelle tilbud. Siden hedder naturligvis: einsmuttur.dk”

Målgruppen er voksne, men der er også tilbud til børnefamilier, som kan tage en hurtig beslutning og til seniorer, som kan rejse uden for højsæsonen.

Danskeres interesse for det nordtyske er i forvejen betydelig. De implicerede partnere tegner sig for 1,8 mio. overnatninger eller mere end 50 pct. af det samlede overnatninger (3,3 mio.) i Tyskland.