En fryd at følge Uniteds madplan

inflight-dining-cheesePlateTIRSDAGSKLUMME: Vel talt af direktør i United Airlines, når han siger: ”Hvorfor skal folk sulte eller spise kedelig mad, når der er om bord i et fly?”

Af Ejvind Olesen

I fremtiden er der dømt gastronomisk kamp i luften, når American Airlines fra september indskrænker serveringen på bedste klasse om bord i flyene, mens United Airlines går den anden vej og sætter fokus på god og veltilberedt mad. Noget vi ikke er forvænt med i ret mange ruteselskaber for tiden, heller ikke vores eget SAS.

”Hvorfor skal vore passagerer have et ringe og sparsomt produkt serveret. De skal ikke lide, fordi de skal ud at flyve,” siger United service direktør, Todd Corey. Han går et skridt videre med en lettere omskrivning af et kendt citat: ” Vejen til at vinde en flittig business passagers hjerte, går gennem hans mave.”

American Airlines stopper med at servere varm mad på bedste klasse på flyvninger under to timer, bortset fra en rute, som ingen tør slække på – mellem New York og Chicago på omkring en halvanden times flyvning.

Corey borer videre i det åbne sår: ”Hvad skal vi dog med alt den nedfrosne mad på vore fly,” lyder det. ”Nu vil vi ikke servere frosset brød, men friskbagt brød fra samme dag.”

Det lyder næsten for godt til at være sandt.

En analytiker – dem har de også mangen af i USA – siger, at et varmt måltid i sig selv ikke er påkrævet for businessfolk, men da de meget ofte iler til en tidligere afgang end den, hvor der er bestilt, må de ofte droppe et måltid.

En anden gør opmærksom på, at det koster store beløb at gå den vej, men det vil utvivlsomt give United i et bedre image. Han minder dog om, at Robert Crandall fra American i 80’erne besluttede at fjerne en enkelt oliven fra hver salatportion, sparede han 40.000 dollar om året.

Forleden sagde Ryanairs O’Leary ”at man nu ville til at give passagererne en bedre oplevelse af en flyrejse.”

Drømmer jeg, eller er jeg vågen? Skulle der virkelig være ændringer på vej over en bred kam!