Boeing 747-400 (G-CIVG) er nu pensioneret fra British Airways. (Foto: Aleem Yousaf | CC 3.0)

Boeing 747 på seks kilometers flyvning

Søndag gennemførte en Boeing 747 fra British Airways en seks kilometer lang flyvning fra Cardiff til den tidligere RAF-base i St Athan. Det blev den sidste.

Da British Airways rutenummer BA9172 søndag lettede fra Cardiff Airport i Wales, var det en særlig flyvning, som det store Boeing 747-400 passagerfly skulle ud på.

Det var formentlig historiens korteste flyvning med en jumbojet, idet destinationen var nabolufthavnen i St Athan, der ligger kun seks kilometer væk fra den internationale lufthavn i Cardiff. Flyet var i luften i blot ni minutter fra kl. 11:09 til 11:18.

I St Athan, der er tidligere base for det britiske flyvevåben, har eCube Solutions til huse, og virksomheden er specialiseret i at skrotte passagerfly, der er taget ud af drift, og det er lige netop, hvad den pågældende Boeing 747 er.

24 år i tjeneste
Den store jumbojet har en 24-årig historie bag sig hos det britiske oneworld-selskab. Flyet, der havde registreringen G-CIVG, blev leveret til British Airways den 20. april 1995 og sidste kommercielle flyvning fandt sted på rutenummer BA294 fra Chicago O´Hare til London Heathrow den 16. november.

Verdens korteste flyvning med Boeing 747. (Flightradar24.com)

Herefter blev flyet den 17. november fløjet til Cardiff, hvor British Airways har værkstedsfaciliteter, for at blive klargjort til at forlade flåden.

Tilbage hos British Airways er 32 Boeing 737-400, hvormed selskabet stadig er den største operatør i verden af den ikoniske jumbojet. Det er planen, at der ved udgangen af 2021 vil være under 20 747´ere tilbage i flåden, mens sidste jumbojet vil have forladt British Airways i februar 2024.

Boeing 747 skal hos British Airways erstattes af Boeing 777 og 787 samt Airbus A350 og A380. Når udfasningen er gennemført vil det være muligt at spare op til 1,3 milliarder kroner årligt i driftsomkostninger.

Sidste fly i 2024
I år er det 50 år siden, at den første Boeing 747-100 gik på vingerne den 9. februar 1969. British Airways fik “Luftens Dronning” i flåden i 1974, da British Overseas Airways Corporation (BOAC) havde to 747-100 med ind i fusionen.

I 1990´erne anskaffede British Airways sig de nuværende 747-400, og gennemsnitsalderen på de 32 tilbageværende fly er på 22,6 år. Samtlige 32 jumbojets er hos det britiske flyselskab indrettet i en fireklasses konfiguration i to forskellige versioner med henholdsvis 337 sæder (F14C52W36Y235) og 275 sæder (F14C86W30Y145).

 

Relaterede artikler:

British Airways i flot overflyvning ved stort flyshow

Boeing 747 skal sænkes ned på havbunden

Boeing 747 på britiske indenrigsruter annulleret (opd.)