Anholt færgen får næste år en vikar, når der er behov for det. Foto: Færgesekretariatet.

Ens hybridfærger til de danske småøer

18 ø-kommuner er gået sammen om udviklingen af en ny hybridfærge og får opbakning fra regeringen.

Uanset om turen går til Anholt, Omø, Aarø eller en anden af de danske småøer i de indre farvande, er det meningen, at færgerejsen skal foregå med ens hybridfærger, som øerne vil udvikle i fællesskab, skriver dr.dk.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (V) vil stille Færgestyrelsens sekretariat til rådighed for udviklingsarbejdet af de nye færger, der skønnes at koste mellem 40 og 50 millioner kroner: ”Meningen er, at der skal udvikles en standardfærge, som er både billig, fleksibel og i stand til at sejle til alle øerne. Det vil være et kvantespring for transporten til øerne”.

Det er Færgesekretariatet, som ø-kommunerne har etableret, der står bag konceptet med en standardfærge sammen med firmaet Odense Maritime Technology A/S.

”Vi har i dag 50-70 forskellige småfærger, fordi hver overfart har fået bygget sin egen færge. Det er der ikke mange stordriftsfordele i. Så derfor skal vi bygge en standardfærge, som kan bruges alle steder”, siger sekretariatsleder Jan Fritz Hansen.

Seks kommuner vil leje
I første omgang skal en færge med plads til 125 personer og 20 biler være klar til at afløse de eksisterende færger næste år, når de skal repareres. Testfærgen koster mellem 40 og 50 millioner kroner, og indtil videre har seks kommuner ønsket at leje færgen, når de eksisterende færger skal i dok.

Færgesekretariatet har bedt om en garanti på to millioner kroner til starten. Det er ikke kommet med i regeringens vækstplan for søfarten, men ministeren siger, at han gerne vil være med til at sikre, at standardfærgen kommer i vandet.

Færgelejer med ladestationer
Ø-kommunerne skal fra næste år kunne leje standardfærgen for under 40.000 kroner om dagen, hvilket anses for en konkurrencedygtig pris.

Færgen udrustes både med forbrændingsmotor og elmotor. På sigt skal der sejles udelukkende på el, men i starten er det umuligt, da færgelejerne endnu ikke har el-ladestationer.

”Færgen starter som hybrid, og når kommunerne skifter deres gamle færge ud, kan de få en ny, der passer til deres behov”, siger Jan Fritz Hansen.

Relaterede Artikler:

Ærøs el-færge ‘Ellen’ forsinket

Flere rekorder for de danske ø-færger

Billige færger havde stor effekt

x

Læs Også

Tropisk bar skal øge omsætning hos rederi

Stena Line har investeret millionbeløb i ny caribisk bar på den største af færgerne på rederiets primære passagerrute mellem Sverige og Danmark.

Appetit på fragtskibe svækker ikke persontransporten

Et opkøb af tyrkisk operatør af fragtmarkedet i Middelhavet koster milliarder i investering, men det betyder ikke, at beslutningen om fornyelsen af passagerskibe hos DFDS er sat i stå.

Molslinjen ikke bekymret for mulig Kattegat-bro

”Den debat forholder vi os til cirka hvert andet år, hvor en Kattegat-forbindelse kommer op til overfladen,” siger Molslinjens direktør efter transportministerens udspil om ren vejforbindelse.

Ny buslinje mellem København og Bornholm

Når Molslinjen til september overtager betjeningen af færgeruten fra Sverige til Rønne, lader rederiet også sin Kombardo-busservice indgå i de nye planer.

Scandlines får nye medejere

Rederiet med færgeruter mellem Danmark og Tyskland udvider ejerkredsen med to nye kapitalfonde. Salget giver den nuværende ejer en milliardgevinst.

Stena Lines nye RoPax tager form

Den 2. februar blev kølen lagt til det første af Stena Lines RoPax skibe på Avic Weihai Shipyard i Kina. Den traditionelle ceremoni er starten på konstruktionen af fartøjet.