Et helt særligt farvel til en arbejdshest

Flemming Jensen inden sidste tur med MD80.

Flemming Jensen inden sidste tur med MD80.

FLYSELSKABER: Koncerndirektør i SAS Flemming Jensen har mange minder om sin tro følgesvend gennem 18 år.

Den ansvarlige for hele driften i SAS med fly, piloter og kabinepersonale, koncerndirektør Flemming Jensen, var vært for 150 gæster lørdag formiddag til en afskedsflyvning over Danmark med den sidste MD 80`er.

Blandt passagererne var også transportminister Pia Olsen Dyhr, der som sand SF’er kunne glæde sig over, at flyene nu bliver langt mere støjsvage og brændstofbesparende. Kort sagt mere miljørigtige.

Personale i retro-uniformer klar til afsked med MD80.

Personale i retro-uniformer klar til afsked med MD80.

Det var også et gammelt bekendtskab, der blev sagt farvel til, og arbejdshest gik igen flere gange. Sådan må det være når MD 80’erne har fløjet 3.134.900 flyvninger for SAS og tilbagelagt 2.977.195.000 km.

For Flemming Jensen var det et helt særligt farvel. Han har fløjet som pilot og kaptajn på netop denne type i 6.381 timer i perioden fra 1991 til 2009.  Tilmed fløj han første gang 3. juledag1991. Det var præcis den morgen, Stefan Rasmussen var kaptajn på en MD 80’er sammen med styrmand Ulf Cedermark fra Arlanda og kort efter dramatisk nødlandene i skovbrynet ved landsbyen Gottröra.

”Vi siger i dag farvel til en sand arbejdshest, og både kunder og medarbejdere har vist, at den vil blive savnet. Men det er også en festlig dag, for det betyder, at vi også tager mange nye fly ind i flåden.

Ved udgangen af 2014 vil SAS operere en ren ”Next Generation” flåde med ny teknologi. Og fra 2016 vil SAS som et af de første selskaber modtage nye Airbus A320neo, som er endnu mere miljøvenlige og sparer over 20 procent brændstof.”