FLYSELSKABER: Flyselskabet fra Abu Dhabi havde det store checkhæfte med til Dubai Airshow, der åbnede i går. Her præsenterede Etihad ordrer på nye fly fra Airbus og Boeing for ca. 270 milliarder kr.
Etihad, det sidste af de tre store Gulf-flyselskaber – efter Emirates og Qatar Airways – som endnu ikke betjener Skandinavien, offentliggjorde på Dubai Airshow køb af 50 af Airbus’ kommende langrutefly, A350-900 og -1000 XWB, samt 36 Airbus A320/321neo til kortruterne.
XWB står for ”Xtra Wide Body,” – for at signalere at flyet har en bredere krop end konkurrenten, Boeing B777, mens neo står for ”New Engine Option.”
Etihad har foreløbig 59 Airbus-fly og modtog for kun ti år siden sin første Airbus, en A330.
Airbus har foreløbig bestillinger på 764 A350 XWB fra 39 kunder – leveringerne forventes at starte næste år. Ligeledes har Airbus samlet ordrer på ca. 2.500 neo-fly fra A320-familien.
Også Boeing kunne i går melde om bestillinger på 56 nye fly fra Etihad. Ikke mindst bliver flyselskabet søsætningskunde for Boeings nye mini-jumbo, 777X – verdens største 2-motorede passagerfly med plads til ca. 400 passagerer, ligesom Etihad bestilte yderligere ti B787.
Etihads bestilling på nye fly har værdi af 25 milliarder dollars ifølge den officielle listepris, mens indkøbene hos Airbus var for ca. 20 milliarder dollars.
Bestillingen fra Etihad omfatter 25 af Boeing B777X – fordelt på B777-9X og B777-8X. Flytypen forventes at være klar til levering med udgangen af dette årti.
Ligeledes bestilte Etihad 30 Boeing B787-10, den nyeste og største version af Dreamliner-familien. Tidligere har Etihad bestilt 41 B787-9, hvilket gør Etihad til verdens største kunde af B787 med nu i alt 71 bestilte eksemplarer og med forkøbsret til yderligere fly af typen. Etihad bestilte for ni år siden sine første Boeing-fly, fem B777-300ER.
Også Dubais næststørste flyselskab, efter Emirates, havde tegnedrengen fremme ved Dubai Airshow – her afgav Flydubai hensigtserklæring om at købe op mod 100 af Boeings nye version af B737, B737 MAX 8 samt 11 af Next-Generation B737-800. En samlet bestilling på over 11 milliarder dollars.
Boeing forventer at begynde leverancerne af B737 MAX fra 2017. Boeing har bestillinger på 1.600 B737 MAX.
Flydubai har de seneste to år fordoblet sit antal af destinationer og har nu 1.200 ugentlige fly – dog ingen i nærheden af Skandinavien. Sidste år havde selskabet 5,1 mio. passagerer.
I øvrigt forudser Boeing et marked på over 2.600 passagerfly de kommende 20 år fra flyselskaberne i Mellemøsten til værdi af 550 milliarder dollars.
900 af flyene skal afløse eksisterende fly – resten skal drive væksten fra flyselskaberne i regionen, primært de tre store Gulf-selskaber, Emirates, Etihad og Qatar Airways. Store trafikfly med to midtergange vil udgøre over halvdelen af bestillingerne. Til sammenligning udgør langrutefly med to midtergange kun en fjerdedel af efterspørgslen på verdensplan de kommende 20 år.