EU tager fat i nakken på KLM

EU’s vrede mod KLM skyldes, at det store flyselskab – samt dets ejer, Air France – under vulkankrisen ikke overholdt EU’s regler og var blandt de værste til at svigte deres omsorgspligt overfor passagererne i henhold til EU’s regulativ 261/04.

 

Derfor truer EU nu KLM med et retsligt efterspil. KLM gav kun sine strandede passagerer én overnatning – ifølge EU’s regler om nægtet ombordstigning skal flyselskaber fra EU dække rimelige omkostninger, herunder overnatninger og bespisning i hele perioden. Mange andre flyselskaber fulgte reglerne. EU har nu sendt KLM advarsel og siger, at hvis det ikke retter ind, truer en retssag.

 

Efter ikke at have ytret et ord i forbindelse med dets ageren under askekrisen, sagde Air France og KLM’s chef i Danmark, Vincent Audesseau, i juni til Take Off: ”Det er forkert, når DRF peger fingre af Air France og KLM som de værste til at svigte sine passagerer.… DRF har travlt med at jagte os.”

 

Men DRF køber ikke den forklaring. DRF’s direktør, Lars Thykier, fastholder, at Air France og KLM afviste hjælp til sine passagerer under askekrisen. Lars Thykier påpeger, at ikke kun SAS gjorde ekstra indsats for sine passagerer – også andre flyselskaber overholdt EU-reglerne. Omvendt blev også AirBaltic, Finnair og Norwegian kritiseret af DRF. Lars Thykier har tidligere sagt, at ”EU vil straffe EU-flyselskaber,” der svigtede omsorgsforpligtigelsen i forbindelse med EU-regulativet.

 

 

Skrevet af Henrik Baumgarten