Nye EU-reguleringer skal stække bookingportalerne. ”De har værdi som markedsføringsplatform, men OTA’erne sluger 25 procent af overnatningsstedernes omsætning,” siger HORESTA’s direktør.
Der er nu taget hul på EU-forhandlinger, som gerne skal ende i et nyt regelsæt for bookingportalernes (OTA’erne, Online Travel Agents) magt og handlemuligheder. HORESTA har længe presset på via den fælleseuropæiske hotel- og restaurantorganisation, HOTREC, for dette arbejde, og HORESTA ønsker blandt andet lavere kommissioner og et opgør med OTA’ernes prisklausuler.
Det skriver HORESTA på sin hjemmeside. Her står der også, at klausulerne fra OTA’erne betyder, at overnatningsstederne ikke frit må sætte deres egne priser på andre digitale bookingsites end den, der står på platformene.
Jannick Nytoft, administrerende direktør i HORESTA, siger: ”OTA’erne har en værdi som stærke markedsføringsplatforme, men de sluger op imod 25 procent af overnatningsstedernes omsætning med skyhøje kommissioner. Disse portaler skal ikke diktere hotellernes forretningsmuligheder, og der er i den grad brug for en fælleseuropæisk front mod booking-kæmperne.”
Duopol
Bookingportalerne domineres af amerikanske Expedia Group (Expedia.com, Trivago og Hotels.com) og hollandske Booking Holding (Booking.com, Priceline og Agoda). Duopolet sidder skønsmæssigt på 90 procent af det danske marked for online hotelbookings, fordelt på 20 procent og 70 procent på henholdsvis Expedia og Booking Holding.
Stiftet af københavnske hoteller, åbner bookingportalen CoolCopenhagen næste måned som alternativ til de globale bookingsites. Bag CoolCopenhagen.com står fire københavnske initiativtagere, Guldsmeden Hotels, Hotel Skt. Annæ, Arthur Hotels og Andersen & Absalon Hotels.
Hotellerne i CoolCopenhagen betaler kun ti procent i kommission, og der betales skat i Danmark af CoolCopenhagens indtægter.
Penge ud ad kasseapparaterne
Ambitionen med forhandlingerne i EU om nye tiltag overfor OTA’erne, er at opnå åbne og retfærdige markeder i den digitale sektor.
Men det bliver næppe i år eller næste år, at OTA’erne stækkes. Men det er et vigtigt skridt i den rigtige retning, at EU er på vej mod en styring af OTA’ernes dominans, mener HORESTA.
”Selvfølgelig repræsenterer OTA’ernes ydelser en værdi. Men det er penge ud ad kasseapparaterne i de forretninger, som i forvejen har været gennem to års intens krise,” siger Jannick Nytoft og tilføjer:
”Derfor er HORESTA’s forventninger til dette arbejde store, det er vigtigt, at EU-forhandlingerne ender med en aftale, som gør en forskel for virksomhederne.”
Relaterede artikler:
”At selv lave rejser i øjeblikket er helt idiotisk”
Alternativ dansk bookingportal nærmer sig startskud