Europa-Parlamentet i Strasbourg (Foto: Europa.eu)

Europa-Parlamentet i dobbeltrolle

Trætheden breder sig flere steder for den voksende turiststrøm, og nu starter Europa-Parlamentet en konkurrence om, hvilken europæisk hovedstad, der lancerer den bedst tilpassede turistme i 2018.

Bystyrer og turistorganisationer er ved at falde over deres egne ben i dette forår, når de taler om turisme og fremtiden. Der skal være vækst og jobs, mens der skal også være skrappe begrænsninger i CO 2- udslip med færre lavprisflyvninger.

Det har Europa-Parlamentet flere gange lanceret. Nu gælder det begrebet ”smart tourism”. De to bedste hovedstæder vil blive belønnet med en marketingpris og kampagne, betalt af EU. Den prestigefyldte pris – som EU selv benævner den – vil blive overakt i Bruxelles den 7. november i år under titlen: ”European Capital of Smart Tourism 2019.”

Små hop på stedet
For at kvalificere skriver EU, at man skal levere bæredygtig turisme med vægt på udvikling, kreativt ophold, kultur og digitale løsninger.

Det lyder så smukt – og smart kunne man næsten fristes til at sige. Men virkeligheden er ofte en anden. Europa-Parlamentet vil på den ene side gerne have vækst, og på den anden begrænsninger af for eksempel af lavprisflyvninger. Fordi mange fly i luften betyder mere CO2-udslip og belaster miljøet. Det er Parlamentet traditionelt i imod.

Dagligt vrimler det med nyheder om, at nu går den og hin by ind for at stoppe tilstrømningen. Barcelona og Venedig nævnes altid først. Kan man bremse og trykke på speederen på samme tid? Ja, men det bliver til små hop på stedet.

Men i pressemeddelelsen fra EU får man også lige med, at turisme i EU er tredjestørste kommercielle aktivitet med 25 millioner jobs, hvilket er omkring 10 procent af det samlede arbejdsmarked.

På lempeligste måde
Den internatonale turisme siges at udgøre otte procent af CO 2 udledningen (Nature ClimateChange), og derfor skal de største byer opfordres til at øge bæredygtig turisme.

Underforstået: Besøg os på lempeligste måde uden at svine, uden at ankomme i gamle fly, som øger forureningen. Besøg helst de steder, hvor de andre turister ikke er, men som de fleste helst vil se. Bo hellere på vore dyreste hoteller, ikke for meget Airbnb.

Hvis I praktiserer ”smart tourism” vil EU belønne jer med gratis markedsføring næste år.

81 procent er for turisme i København
Hvad med vores egen København, hvor Berlingske forleden kunne oplyse, at Wonderful Copenhagen har lavet en undersøgelse  af, hvad der skal til for at forhindre, at København bliver overrendt af turister og fyldt af irriterede borgere, der har vendt sig mod gæsterne.

Et par foreløbige tal af analysen, der offentliggøres til efteråret viser, at 81 procent af borgerne er enige i, at København skal promovere sig selv for at tiltrække flere turister.

Det er svært at forudse om København vil være med til at konkurrere om EU-prisen. Således siger turismeforsker fra Jens Friis Jensen fra RUC, ”at København har den fordel, at byen er tidligt ude med at forebygge. Uden at han dengang vidste noget om, hvad EU lokker med.

Der er dog ting i udviklingen, der skaber fare for, at københavnerne vender sig mod turisterne. Øget krydstogtturisme, hotelinvesteringer, Airbnb- udlejning samt bedre og flere flyforbindelser.

Hvor irriterende turismen føles af københavnerne er også et spørgsmål om, hvordan turisterne opfører sig, ” siger han.

Gad vide om der bliver hård kamp om den nye EU-pris. Præmien i sig selv lokker ikke nogen. EU’s opdragende virkning tæller hos de færreste.

Der er valg til Parlamentet næste år, men husk at vi næsten alle er turister, og at vi synder i samme øjeblik vi går om bord på et fly i lufthavnen. Eller gør vi? Ingen synder vel mere end Europa Parlamentet med det håbløse rejseri mellem Bruxelles og Strasbourg.

 

x

Læs Også

Hygge-VM med masser af roser til danske arrangører

Når sport og turisme går op i en højere enhed er det en ideel kombination, og den euforiske stemning med 16 dage i København og Herning, blev ombølget af en succes, som andre kan lære noget af.

Hvorfor skal flyselskaberne være en kampplads?

Kineserne på øen Taiwan elsker kun få familiemedlemmer med rødder tilbage til Fastlandskina. Og der er fortsat et spændingsfelt, selv om det er blevet bedre, men hvorfor skal flyselskaberne nu drages med ind i konflikten?

Når det gungrer i Aarhus

Det er dejligt med lidt optimisme i dansk turisme, men der findes også rigtigt mange statistikker og ranglister, som man ikke skal tage alvorligt, for så kan man let blive skuffet.

Følg dog med i flypriserne Karl-Georg

Hvis man bare følger med i de aktuelle lavpriser med fly, vil man også vide, hvornår prisen er urealistisk lav, skriver Forbrugerklagenævnet. Det er lige præcis, hvad man ikke gør. Den sunde fornuft har for længst forladt branchen.

Man skulle eje en togbus

Jeg ved ikke, hvem der har opfundet den skræmmende betegnelse og det sammensatte ord, som selv stavekontrollen afviser. Banedanmark aflyser nu igen den ægte togtrafik på Kystbanen fra Helsingør til København til fordel for en bus.

Stolt af Air Canada – men vil også savne Scandic

Vagn Sørensen har netop været i København for at afvikle sit engagement i Skandinaviens største hotelkoncern og vil koncentrere sig om porteføljen af bestyrelser, og ikke mindst formandsposten i Air Canada.