TUI, en af Europas største rejsekoncerner, melder i nyt kvartalsregnskab om stadig sene bookinger og at der ”i et meget konkurrencepræget marked” blev solgt to pct. færre rejser til højsæson.
Den tyske rejsegigant skriver i sit kvartalsregnskab for årets andet kvartal, april-juni, at der forud for sommerens højsæson fortsat blev købt rejser stadig tættere på afgang – og at TUI overordnet for sine europæiske markeder havde to procent færre bookinger end samme periode sidste år.
Nedgangen med de to procent er i en af de vigtige TUI-divisioner, Markets and Airline, der konkurrerer ”i et meget konkurrencepræget marked,” oplyser TUI og tilføjer, at sammenlignet med samme tid sidste år, er priserne på rejser steget med i snit tre procent.
TUI tilskriver også nedgangen i bookinger med meget varmt vejr på hjemmemarkederne i navnlig Nordeuropa, herunder Skandinavien, i juni samt konflikten i Mellemøsten.
Omvendt ser TUI fremgang i bookinger for den kommende vintersæson, 2025-26, lyder meldingen.
Stigende overskud
Seneste kvartal i TUI’s regnskabsår, der løber forskudt og slutter med udgangen september, viste et overskud på 321 millioner euro, cirka 2,4 milliarder kroner, en stigning på 38 procent i forhold til andet kvartal af kalenderåret 2024. Omsætningen i seneste kvartalsregnskab blev 6,2 milliarder euro, cirka 46,5 milliarder kroner.
I alt havde TUI-koncernen i årets andet kvartal 5,9 millioner rejsegæster. TUI noterer en stor stigning i salget af dynamiske pakkerejser (for eksempel rutefly og hotel fremfor charterfly og hotel) på 14 procent – de DP-rejsende udgjorde en million af de i alt 5,9 millioner TUI-rejsegæster, oplyses det.
TUI’s charterfly havde i årets andet kvartal en gennemsnitlig belægning på 94 procent
Resultaterne fra seneste kvartal får TUI-koncernen til at opskrive forventningerne til resultatet for hele det nuværende regnskabsår til et overskud på 1,3 milliarder euro og en samlet omsætning på 23,1 milliarder euro, en vækst for begge tal på henholdsvis 11 og 10 procent i forhold til seneste regnskabsår.
TUI’ koncernchef, Sebastian Ebel, siger: ”Vi ser stærk vækst på vores markeder – samtidig med, at ser en omstilling af det traditionelle turoperatørmarked. Vi ser også på øget differentiering af de forskellige produkter, vi udbyder, for dermed at blive stadig mere konkurrencedygtig og dermed reducere vores omkostninger.”
Koncernchefen tilføjer, at TUI blandt andet har øget fokus på FIT-segmentet. FIT står normalt for Free Individual Traveler; TUI’s forkortelse dækker Flexible Independent Travel. Ifølge Sebastian Ebel er FIT et af de hurtigst voksende markeder i rejsebranchen med en omsætning på omkring 20 milliarder på TUI’s kernemarkeder, herunder det tyske hjemmemarked.
Store i Danmark
Fem charterrejsebureauer i Danmark har årligt hver over 100.000 gæster; Spies er størst fulgt af netop TUI, Apollo Rejser, Bravo Tours og Sunweb. Sidste år havde de fem store samlet over 913.000 af de 1,1 millioner charterrejsende fra danske lufthavne – heraf rejste 188.505 ifølge de officielle tal med TUI.
Relaterede artikler:
Dansk TUI-direktør: Flere grunde til vi ikke kom i mål

STANDBY.DK Nyt om rejser


