Vil sælge sig ud af krisen

Heller ikke biludlejningsbranchen klasker sig i denne tid på lårene af grin – men i stedet for at skære ned, kører Avis Biludlejning i Danmark nu den modsatte vej.



”Vi udvider vores salgs- og marketingsafdeling – og så vil vi droppe kunder, vi ikke tjener på,” sagde Avis’ salgs- og marketingschef, Pia Lind (foto) på møde i går i København arrangeret af Danish Business Travel Association.



Bagefter uddybede hun overfor Take Off:

”Vi har i dag en sælger i Jylland og to i København til erhvervssegmentet. Nu har vi internt rekrutteret salgschef for dette område ligesom vi også internt får en sælger med ansvar for ”småkunder.” Men vi skal også finde en marketingschef. I alt går min afdeling fra 12 til 15 medarbejdere.”



”Filosofien er, at vi skal sælge os ud af krisen. Dermed går vi i denne tid modsat flere af vores konkurrenter, som har fyret sælgere og skåret ned på marketing. Rejsebranchen vil fremover komme til at se og høre endnu mere fra Avis,” sagde Pia Lind.



Samtidig vil Avis også kigge grundigere på de kunder, biludlejningsfirmaet ikke tjener penge på.



”Vi vil af med ulukrative kunder. Hvem de er, får vi et klarere billede af, når vi snart kan samkøre data om kunderne. Dermed får vi bedre overblik over, hvor meget kunderne lejer hos os, hvor meget de betaler, hvor mange tidskrævende henvendelser de kommer med, om de har skader på bilerne de ikke betaler osv.,” sagde Pia Lind og fortsatte:



”Vi vil selvfølgelig gerne beholde alle kunder, men vil fremover gøre mere for de vigtige kunder. Hvis nogle kunder i dag ikke betaler, hvad det koster, skal deres pris stige. Vil de ikke betale det, må vore veje skilles. Det er det samme i rejsebureauerne – her har man heller ikke råd til ”prestigekunder,” som måske kommer med en stor omsætning, men som man ikke tjener penge på.”



HB

Skrevet af