SAS vil ikke have charterkontrakt for enhver pris

Den ene dag skriver SAS kontrakt om flyvning med Århus Charter til næste år. Den anden dag er det en god bid af kagen fra Star Tour, og tredje dag følger en forlængelse af Apollo-kontrakt i hård kamp med Sterling og Maersk Air.



Ville det ikke være smart om SAS koncentrerede sig om at passe sin ruteflyvning, undgå aflysninger og lade andre flyve charter, Jens Willumsen?



”Sådan kan du ikke stille det op. Det er ikke et spørgsmål om enten eller, men både og. På den måde udnytter vi flåden fuldt ud, og det er en del af ideen.”



Det er da ellers et indtryk, man sagtens kunne få i denne sommer, igen med aflysninger i weekenden.



”Vi har for længst meldt ud, at der ikke bliver gentagelser næste år. Til den tid har vi vikarer, sommerfugle, på plads. Vi er derfor i en helt anden situation i SAS Danmark til den tid. Og vi ønsker naturligvis udnytte vores flåde bedst og mest muligt. Det er der da ikke noget odiøst i.



Onde tunger kunne mene, at I underbyder for at få fat i en endnu større del af charterkagen. Adm. direktør i Kuoni-koncernen Jan Lockhart sagde i går i Børsen, ”at der er købers marked” og bladet fastslog, at I har været nødt til at gå ned i pris.



”Den enkelte kontrakt vil jeg ikke kommentere. Men, man kan trygt regn med, at vi ikke går ind i aftaler, som er tabsgivende på chartersiden. Vi skal ud at bevise, at vi i SAS Danmark kan tjene penge. Så enkelt er det.”

Skrevet af