”Virksomheder i Danmark har generelt stor tillid til deres medarbejdere,” siger direktør for Egencia, et af landets og verdens største erhvervsrejsebureauer.
Kun hvert 10. danske firma har en politik om at godkende rejser inden afgang, viser en af konklusionerne i den netop udgivne årlige analyse ”Egencia Travel Policy Insights: Global Air Edition.” Den kommer fra det store, globale erhvervsrejsebureau, Egencia, der ejes af amerikanske Expedia, som blandt andet også har Hotels.com
Analysen ser på tendenser inden for rejsepolitik blandt forretningsrejsende på verdensplan. Resultaterne viser for eksempel, at firmaernes fokus på tilfredshed blandt de rejsende, produktivitet og talentfastholdelse påvirker rejsepolitikker verden over. Data til undersøgelsen blev indsamlet sidste efterår.
Egencia-analysen belyser nogle af de vigtigste tendenser inden for blandt andet forhåndsgodkendelse, adgang til premium-kabineklasser og tidlig bestilling af forretningsrejser.
Firmaer verden over er tilbøjelige til at give de rejsende frihed til at tage egne valg i forhold til rejser – uden at bede om forudgående godkendelse, viser undersøgelsen.
Følger firmaets rejsepolitik
Kun 11 procent af de danske erhvervsrejsende har en regel om forhåndsgodkendelse, mens dette generelt er tilfældet for 45 procent på de markeder, Egencia-analysen dækker verden over.
Sys Hansen, administrerende direktør for Egencia i Danmark, siger i en pressemeddelelse: ”Godkendelse af billetter kan være en tidskrævende og besværliggørende proces. I Danmark har firmaer generelt stor grad af tillid til, at deres medarbejdere vælger billetter, der er i overensstemmelse med virksomhedens rejsepolitik og derfor ikke ønsker at besværliggøre processen unødigt.”
Det var torsdag ikke muligt for STANDBY.dk at træffe Sys Hansen for yderligere kommentarer.
Globalt foregår størstedelen af erhvervsrejser på økonomiklasse, herunder premium economy. Mange firmaer giver adgang til business class, afhængig af rejsetiden. 40 procent af danske erhvervsrejsende har adgang til premium-klasser; den rejsendes komfort og billettens fleksibilitet er hovedårsager til at tillade rejser på premium-klasser.
”De rejsende flyver billigst muligt på strækninger under seks timer, men har hos nogle virksomheder mulighed for premium economy eller business class på de længere flyvninger,” siger Sys Hansen.
Relaterede artikler:
Flere bureauopkøb kan være på vej