Væksten i erhvervsturisme er gået i stå.

Flere bureauopkøb kan være på vej

”Der er spekulationer om, at Amex’ overtagelse af HRG ikke bliver den sidste blandt erhvervsbureauerne. Egencia og FCM Travel Solutions har også pengene til opkøb,” siger bestyrelsesmedlem i Danmarks Rejsebureau Forening.

American Express Global Business Travel, Amex, vil købe den britiske konkurrent Hogg Robinson Group, HRG, for cirka 575 millioner dollars. Købet skal dog godkendes af konkurrencemyndigheder i blandt andet EU og USA. Samlet vil Amex og HRG skabe en af verdens største erhvervsrejsebureauer. Alene i Danmark vil det være det klart største med en samlet årlig omsætning på 1,6 milliarder kroner, baseret på de senest offentliggjorte regnskaber.

Om Amex’ ønske om at købe HRG siger Peter Skieller, bestyrelsesmedlem i Danmarks Rejsebureau Forening som repræsentant for CTO-fraktionen (erhvervsrejsebureauerne), til STANDBY.dk:

”Der er selvfølgelig spekulationer om, at det her næppe bliver den sidste overtagelse. Der er mastodonter som Amex og CWT, men spørgsmålet er, hvad der eventuelt kommer til at ske i niveauet lige under dem,” siger Peter Skieller. Han er til daglig Business Development Manager i det danske erhvervsrejsebureau Mangaard Travel Group, men understreger, at han i denne forbindelse udelukkende udtaler sig som bestyrelsesmedlem for erhvervsrejsebureauerne i DRF.

”Andre globale erhvervsrejsebureauer som for eksempel Egencia og FCM Travel Solutions-gruppen har formentlig pengene til at købe op. Spørgsmålet er, om de har ambitioner om at være blandt de største,” siger Peter Skieller og tilføjer, at nogle erhvervsrejsebureauer kan føle sig tvunget til at følge med for netop at vise, at de er en stor global spiller.

”Jeg tror ikke der sker noget rent lokalt i vores del af verden; Norden er et relativt lille forretningsområde – slagsmålet vil nok snarere komme på de helt store markeder som i Europa for eksempel Storbritannien, Tyskland og Frankrig eller udenfor i USA og Fjernøsten,” siger Peter Skieller og tilføjer: ”for 25 år siden var der vel omkring ti store erhvervsrejsebureauer, i dag er der vel fem store helt globale aktører. Lokalt i for eksempel Danmark vil der stadig være masser af brug for mindre og mellemstore erhvervsrejsebureauer.”

Svært at presse leverandørerne yderligere
En fordel ved at slå sig sammen i stadig større erhvervsrejsebureauer er, at bureauerne dermed på papiret har mulighed for at presse leverandører som flyselskaber til endnu lavere priser.

”Men mange erhvervsrejsebureauer er allerede i dag så store, at de ikke kan presse priserne meget mere, det er svært for leverandørerne at give mere rabat,” siger Peter Skieller og tilføjer:

”Erhvervsrejsebureauernes firmakunder vil stadig have brug for deres samarbejdspartner, der kan give service og nærhed. Men nogle erhvervsrejsebureauer kan blive så store, at nogle kunder simpelthen bliver for små til dem målt på kundernes køb af rejseydelser. Dermed vil de mindre firmakunder føle, at de ikke får den opmærksom de fortjener.”

 

Relaterede artikler:

Fusion blandt erhvervsbureauer skal sænke omkostninger

På vej mod Danmarks største erhvervsrejsebureau

American Express GBT køber HRG