Det unikke samfund på Færøerne skal være med til at tiltrække turister i ny kampagne via sociale medier. Arkivfoto fra Visit Faroe Islands.

Færøsk turisme bruger lokale i stedet for influencers

I stedet for at betale influencere for at beskrive destinationen, skal syv færinger med mobiltelefon give indblik i, hvad Færøerne er for dem. Denne nye kampagne kommer nu på sociale medier.

Færøerne er endnu ikke tilbage til de internationale besøgstal fra 2019, året før pandemien. Det år havde den nordatlantiske øgruppe omkring 140.000 ankomster, de omkring 50.000 var krydstogtturister, der typisk kun er i for eksempel Torshavn i nogle timer.

”Turismen på Færøerne skal vokse. I år 2030 forventer vi at omsætte for 1,5 milliarder kroner på tværs af hele den færøske turismeindustri – sidste år var det 900 millioner kroner.”

Det sagde Guðrið (Guri) Højgaard, administrerende direktør for øgruppens turistråd, Visit Faroe Islands, for nylig til Standby.dk

Og nu kommer Visit Faroe Islands med et nyt initiativ på turismeområdet: syv helt normale færinger skal gøres til en af tidens største trends – influencere, oplyses det.

”Vores historie er stærk nok til at tiltrække rejsende”
I en pressemeddelelse fra Visit Faroe Islands siger Marta Káradóttir, turistrådets PR Coordinator & Content Manager:

”Vi kan ikke ændre vejr og vind. Det vil regne, det vil blæse, og det er en del af at være her. Men mens andre destinationer fokuserer på antal soltimer eller historiske monumenter, vil vi gerne skabe en ærlig fortælling om os selv.

Vi tror nemlig på, at vores historie er stærk nok til at tiltrække rejsende – og måske endnu mere når den er uden filter og vi deler, hvem vi er. Nu vil vi have fortalt historierne om færingerne uden filter,” siger Marta Káradóttir.

Mens andre destinationer vælger at betale etablerede influencere med rejser til forskellige rejsemål, er syv færinger blevet udstyret med en mobiltelefon, hvor de giver indblik i, hvad Færøerne er for dem, hedder det i pressemeddelelsen.

Heavy metal og en præst
De syv udvalgte til den nye færøske turistkampagne på sociale medier er: Harriet, femte generation fårehyrde, fotograf og optaget af at beskytte den færøske natur. Beinta, konsulent og fotograf i den færøske filmindustri; Dan Helgi fra det færøske kunstmiljø, hvor han skaber musik og er DJ; Tórik, der er sømand og bruger megen tid i den færøske natur, hvor han klatrer og dykker efter muslinger. Steintóra er præst, der elsker at skabe kreative projekter, mens Silja er ”kreativ strikker” og som elsker heavy metal, mens Noe er musiker og flyttet til Færøerne fra caribiske Puerto Rico.

De syv udvalgte færinger skal i deres opslag give engagerende og autentisk indhold samt give viden og et indblik i det færøske samfund og sammenhold, oplyses det.

”Ingen er i tvivl om vores unikke natur. Men vi vil gerne dele, hvem vi er. Vi vil udvide fortællingen om Færøerne, og markere os som en mangfoldig destination med plads til alle. Og det skal ”faroencerne” (færinger/influencere) hjælpe os med. Vi bor knap 53.000 på de 18 beboede øer, og vores størrelse knytter os sammen på en helt særlig måde. Den følelse vil vi gerne videregive,” siger Olivia Døgg Fríðfinsdóttir, Social Media Manager hos Visit Faroe Islands.

 

Relaterede artikler:

Alle færinger kunne bidrage til den nye turismestrategi

Advarer rejsebureauer: Husk aftale med influencers

Færøernes flyselskab køber og moderniserer lufthavnshotel