Færre grupperejser på krydstogt

redningsøvelse-krydstogtTORSDAGSKLUMME: Krydstogtrederierne må gøre op med sig selv, om de overhovedet ønsker at have grupper om bord, for prispolitikken gøre de faste kunder i kreative gruppearrangementer til en sekundavare.

Af Ejvind Olesen2019/08/defaultmain.jpg

Hvis der er noget, der har lært danskerne at tage på krydstogt, da er det bureauer, som har arrangeret gruppeture. Rejser, hvor man fælles har kunnet opleve et spændende krydstogt krydret med bureauets egne indslag og faste rejseledere.

Helt tilbage til midt firserne var det med til at løbe bølgen i gang. Ikke blot fra Skandinavien, hvor mange store grupper har været om bord, men også fra krydstogternes hjemland USA.

Nu underløber flere rederier deres bedste kunder i mange tilfælde. Samtidig med, at det er et krav til agenterne, at de skal reservere plads op til et år forud til faste priser, som ikke er nogen egentlig rabat, lukker man tidligt for grupper og tager kun imod individuelle bestillinger på flere afgange.

Et eksempel netop nu er fra det næststørste rederi, Royal Caribbean Cruise Line, som åbenbart har brug for at få lidt gang i salget og derfor tilbyder 25 procent rabat på alle bookinger til den kommende sæson, hvis bestillingen sker inden 1. september. Vel at mærke kun for individuelle.

Agenter, som allerede har sat sig på et antal pladser – for det er de nødt til – er altså allerede bagud med 25 procent. Og ikke nok med det. Agentens grupperejsekunde (som meget ofte er bonuskunde) får direkte tilbud om at rejse billigere fra rederiet. Hvis de vel at mærke ikke allerede har købt deres rejse.

Mage til illoyalitet over for sine bedste agenter, skal man lede længe efter, selv om rejsebranchens har været præsenteret for mange finurligheder fra lavprisselskaber og ruteselskaber under pres, er det for intet at regne mod dette.

Et andet eksempel fra RCCL er næste måneds afgang med verden største krydstogtskibs Oasis of the Seas fra Florida til Europa. Noget som både rederiet og agenterne havde ventet meget af. Sidstnævnte reserverede i stor stil for næsten et år siden, men glemte åbenbart at se på priserne, som rederiet havde alt for store forventninger til.

Nu har det manglende salg resulteret i, at individuelle kan bestille og komme med til lavere priser og blive upgradet til balkonkahytter og med betalte drikkepenge, mens gruppedeltagerne kan sidde tilbage med en lang næse og affinde sig med deres skæbne. Sammen med agenten, der arrangerede gruppen.

Der er mange lignende eksempler med andre rederier, og hele krydstogtbranchen har brug for at finde deres egne ben – eller bølger – og finde ud af om de overhovedet gider at have grupper om bord.

”Det gør de ikke,” siger en direktør i et meget stort dansk krydstogtbureau. ”Vi er bare til besvær, og vi mærker det mere og mere, og resultatet er klart. Grupperejser til søs vil falde drastisk og dermed påvirke hele krydstogtmarkedet.”

Hvile regnedrenge og piger er dog skyld i en sådan udvikling?