Foto: Preben Pathuel
“Det er dejligt at se så mange, og selv om det skal være en positiv velkomst, så vil jeg godt lige sige, at jeg synes, at vi savner nogle flere buyers,” sagde formand for DBTA, Jens Liltorp fra Novo Nordisk, da han bød velkommen til NBTM’s (Nordic Business Travel Meeting) arrangement i Industriens Hus torsdag med deltagelse af 180 NBTM-medlemmer.
En tredjedel af foreningen er buyers, men der er ifølge Jens Liltorp en gensidig interesse i at få flere med.
“Vores møder er af høj kvalitet, og de, der ikke er med eller melder sig ud for at spare på omkostningerne, de mister faktisk noget. Vi har dog succes med at invitere buyers til vores møder, og mange af dem melder sig efterfølgende ind,” supplerede han efterfølgende.
Leverandørerne skal ændre sig
Og kunderne er interessante, ikke kun i den sluttede kreds i NBTM, men også i et større perspektiv. De har ændret adfærd, og derfor har leverandørerne brug for at forandre sig. Traditionel markedsføring virker ikke længere, og kunderne kan ikke påvirkes på gammeldags maner. De køber ikke uanset hvor mange gange, du gentager dit budskab, hvis det ikke er det, de har brug for.
Det var i store træk budskabet fra Mads Thimmer, CEO og co-founder af Innovationlab, der holdt det første oplæg.
“Vi går fra traditionel markedsføring til, at det handler om efterspørgsel. Hvad har kunderne brug for? Og hvad gør du for at forstå dine kunders behov?” spurgte Mads Thimmer bl.a. forsamlingen.
De digitale muligheder har forandret alting, og det vigtigste parameter at navigere efter er at forblive relevant for kunderne. Derfor er det nødvendigt at have en fleksibel organisation, der hele tiden kan tilpasse sig de hurtige forandringer.
“En hierakisk opbygning er meget ineffektiv og dyr. Se organisationen som en stor stæreflok, der bevæger sig på en mere organisk måde. Sådan skal organisationen også være.”
Intern feedback
Claudia Unger, director of research and intelligence BCD Travel, havde ligesom Mads Thimmer fra Innovationlab også fokus på vores ændrede adfærd, når det handler om at træffe beslutninger.
“Det er meget større interaktivitet med andre, når vi skal træffe beslutninger. Vi læser anmeldelser og søger oplysninger, før vi vælger og køber. Vi stoler også i højere grad på kollegaers og venners mening fremfor, hvad eksperten anbefaler,” sagde hun.
Hun lagde også stor vægt på, at samle personlig feedback indenfor organisationen for bl.a. at optimere de forskellige muligheder, når der skal bookes fly, hoteller etc.
Færre regler
“At have en rejsepolitik og guidelines er ikke typisk den bedste måde at reducere omkostninger på,” sagde general manager EMEA i Concur, Scott Torrey og tilføjede: “og at opsætte flere regler virker ikke.”
Ifølge Scott Torrey booker 45 pct. af medarbejderne alligevel anderledes end det firmaets politk foreskriver, bl.a. fordi de ofte selv finder billigere rejser etc. Derfor opmuntrer man nogle steder også de ansatte til at bruge penge på at optjene status, point og frynsegoder. Det giver større frihed og er i sidste ende en bedre forretning.