Fagforening anklager Norwegian for social dumping

Norwegian B787 - irsk registerFLYSELSKABER: ”Det er social dumping,” siger næstformand i fagforeningen Flyvebranchens Personaleunion om Norwegians langruter, hvor der primært er ansat thailandsk kabinepersonale.

For at slippe for ”nordiske lønvilkår” indregistrerer Norwegian sine nye langdistancefly i Irland. Dermed kan selskabets B787’ere på langruter flyve med billige asiatiske besætninger. Det er en gammel nyhed, som bl.a. standby.dk før har skrevet – men nu siger Anders Mark Jensen, næstformand i fagforeningen FPU (Flyvebranchens Personaleunion) til DR, at han er forarget over Norwegians irske manøvre.

”Det er social dumping, og det tager vi dyb afstand fra. De medlemmer, vi repræsenterer og de arbejdsgivere, som de arbejder for, har ingen mulighed for at konkurrere på de vilkår, som Norwegian nu tilbyder bl.a. piloter ved at ansætte dem i Bangkok,” siger han.

En del af opskriften bag Norwegians satsning på langdistanceruter er, at bemande flyene med billige udenlandske besætninger. Men det forhindrer de norske udlændingeregler. Derfor indregistrerer Norwegian sine B787’erne i Irland, hvor det er tilladt at have helt udenlandske besætninger på flyene.

DR Nyheder skriver på sin hjemmeside, at Norwegian til efteråret åbner ruter fra bl.a. København til Bangkok og New York. Det er forkert, Norwegian begynder fra oktober at flyve to gange om ugen fra København til Fort Lauderdale i Florida.

En luftfartsekspert siger til DR: ”Det er et kontroversielt træk, som indvarsler nye løn- og arbejdsvilkår i flybranchen. Ved at indregistrere flyene i Irland, sparer Norwegian personaleomkostninger. Det gør det sværere for SAS at konkurrere, fordi SAS har erklæret, at de ikke ønsker at gå ned på samme niveau som eksempelvis Norwegian og Ryanair.”

Norwegian har bestilt otte af Boeings B787 Dreamliners.