FLYSELSKABER: Ryanair er velkommen i Københavns Lufthavn, men der skal være overenskomstdækning med ordentlige løn- og arbejdsforhold. Ryanair skal operere på lige vilkår med andre flyselskaber, siger formanden for 3F i Kastrup, der frygter Ryanair vil prøve at trykke lønnen i handlingselskabet.
”Ryanair forhandler med handlingselskabet Aviator forud for sin entre næste år i Københavns Lufthavn. Som vi hører det, prøver Ryanair at presse Aviator til billig handling ved at presse lønnen,” sagde formand for fagforeningen 3F i Kastrup, Henrik Bay-Clausen, søndag til standby.dk
3F har næsten 4.000 medlemmer i en række virksomheder i Københavns Lufthavn, herunder Aviator (det tidligere Novia). Svenske Aviator ejer også det mindste af de tre handlingselskaber i Københavns Lufthavn, Copenhagen Flight Services. CFS’ eneste kunder er Easyjet og Transavia, de to eneste brugere af lufthavnens såkaldte lavprisfacilitet CPH Go, hvor også Ryanair vil have sine fly.
Ryanair vil fra starten af sommerprogrammet sidst i marts næste år starte med tre ruter fra Københavns Lufthavn, til Luton-lufthavnen ved London, Bergamo-lufthavnen i nærheden af Milano samt Warszawas sekundære lufthavn, Modlin. Senere næste år vil Ryanair oplyse om yderligere 10 ruter fra Københavns Lufthavn, hvor det i første omgang vil stationere fire Boeing B737.
Ryanair sagde på sit pressemøde torsdag i sidste uge på Hilton Copenhagen Airport, at selskabet forventer 1,2 mio. passagerer når alle 13 ruter er i gang. Dermed bliver selskabet det fjerdestørste i lufthavnen, kun overgået af SAS, Norwegian og Easyjet.
”Ryanair er velkommen i Københavns Lufthavn, men selskabet skal operere med acceptable vilkår, der skal ikke være noget lønpres. Men for mig står det klart, at Ryanair prøver at presser lønnen ved billigere handling,” siger Henrik Bay-Clausen og tilføjer: ”Hvis Ryanair ikke får en aftale med Aviator eller CFS, kunne en mulighed være, at de vil lave eget handlingselskab. Det vil komme ind under 3F’s overenskomster, dermed skal vi lave overenskomst med Ryanair.”
Kommer der ikke en aftale med Ryanair kan det betyde konflikt med 3F når selskabet begynder i CPH. Det vil bl.a. betyde, at flyene ikke tankes, at der ikke kommer bagage på og fra flyene osv.
”Men en konflikt er bestemt ikke noget mål i sig selv,” understreger 3F-formanden, der er skuffet over de tre første destinationer, Ryanair vil flyve fra Københavns Lufthavn.
”Det er jo ikke nye destinationer. London er den destination med flest flyvninger fra København. Og der er i forvejen ruter fra København til Milano og Warszawa, om end til andre lufthavne,” siger Henrik Bay-Clausen.
Også Flyvebranchens Personale Union, der bl.a. organiserer kabineansatte i en række danske flyselskaber, har kontaktet Ryanair. FPU ønsker overenskomst-svarende løn- og arbejdsforhold for de kabineansatte, Ryanair vil stationere på basen i Københavns Lufthavn. De fire Ryanair-fly vil betyde 120 stationerede piloter og kabineansatte fra selskabet i Københavns Lufthavn.