SAS vil sælge andel i flyselskab

SAS overvejer at sælge sine 20% af aktierne i BMI, siger koncernchef Jørgen Lindegaard til Financial Times. Lufthansa købte i sin tid 20% af BMI fra SAS.



Og Lindegaard vil gerne forlade det tabsgivende European Cooperation Agreement mellem SAS, BMI og Lufthansa. Det har kostet SAS 1,5 milliarder svenske kr. fra 2000 til september i år. Alene i år forventer SAS et tab på denne konto på op mod 400 mio. kr.



ECA-aftalen fra 2000 – om at de tre Star-partnere deler overskud frem til 2007 på europæiske kortruter til og fra Heathrow og Manchester, hvor BMI er størst af trioen – betyder, at BMI kun dækker 10% af tabet til de to lufthavne, mens SAS og Lufthansa hver står for 45%



“Det er en tåbelig aftale, men jeg kan ikke gøre noget ved den,” siger Lindegaard, som kom til SAS i juni 2001.



Fidusen ved ECA var oprindelig, at BMI efter British Airways er næststørste flyselskab på Heathrow. Men efter kontrakten fra år 2000, har lavprisselskaberne omformet europæisk luftfart. Det gør det svært for traditionelle flyselskaber at tjene på sine kortruter.



SAS har 20% af BMI, Lufthansa 30% minus én aktie og BMI’s bestyrelsesformand, Sir Michael Bishop, 50% plus én aktie. ”SAS overvejer, om salg af vores 20% er en mulighed,” sagde Lindegaard til Financial Times.

Også Lufthansa menes interesseret i at sælge sine aktier i BMI.


Skrevet af