Femern-formand imødekommer Scandlines

femerntunnelScandlines er i det røde felt over, at vejen til færgelejet i Rødby nedgraderes ved den kommende Femern-forbindelse. Femern-formand vil nu se om Scandlines klage kan imødekommes.

Femern-forbindelsens plan om at nedgradere vejen til Scandlines færger i Rødby og dermed ifølge Scandlines udsætte rederiet for et ”kommercielt kvælningsforsøg” er et stort stridspunkt mellem Scandlines og det statslige selskab bag den kommende Femern-forbindelse, skriver Børsen.

Scandlines har klaget til EU over den foreslåede vejføring og senest i et 385 sider langt svar om den kommende faste forbindelse til de tyske myndigheder.

Men nu rækker Femerns bestyrelsesformand, Henning Kruse Petersen, hånden frem mod Scandlines: ”Scandlines har som ret til at komme med indvendinger, men jeg synes, at man skulle koncentrere sig om det, som er relevant for Rødby-Puttgarden-overfarten. Det er relevant, at de peger på vejkonstruktionen,” siger han til Børsen.

Scandlines var ejet af den danske stat og Deutsche Bahn til 2007, da aktierne blev solgt til de to kapitalfonde 3i og Allianz og et tysk rederi. Siden 2013 har 3i været eneejer.