The Fontenay i Hamborg. (Foto: Lindner Group | PR)

Femstjernet hotel tænker luksus på en ny måde

I løbet af de seneste to år er der sket et skifte i den måde, som gæsterne på det tyske hotel The Fontenay opfatter luksus. I dag er det andre værdier, der tæller, udtaler hoteldirektøren.

Rammerne fejler ikke noget på The Fontenay, der er placeret ved den kunstige sø Aussenalster i det centrale Hamborg. Hotellet har fem stjerner, et atrium med 27 meter til loftet og 130 værelser, der er mellem 48 og 220 kvadratmeter store. 17 af dem er desuden suiter.

Hotellet er en del af Leading Hotels of the World, og da en anmelder fra Standby.dk besøgte det i oktober sidste år, havde han efterfølgende ikke noget at udsætte på hverken omgivelserne, faciliteterne eller den service, der blev ydet undervejs i opholdet.

I takt med at verden atter er åbnet op efter COVID-19-pandemien, er efterspørgslen steget. Hotellets direktør, Thies Sponholz, fortæller, at man på The Fontenay oplever, at gæsterne i dag er på udkig efter en anden form for luksus end tidligere.

Gæster ønsker at tage ansvar
Ifølge hoteldirektøren efterspørger gæsterne i dag andre værdier end før pandemien, når de reserverer et værelse eller en suite på The Fontenay. De sætter fortsat pris på rammerne, men ønsker et andet indhold i den tid, hvor de bor på hotellet.

”Vi ser et skifte fra åbenlys og prangende luksus til mere bæredygtige værdier som livskvalitet, plads, ro, privatliv og natur – kombineret med urbane faciliteter og selvrealisering. Det handler mindre og mindre om jagten på statussymboler og mere om at skabe en dybere mening.”

Derudover påvirker den grønne dagsorden i stigende grad de forventninger, som gæsterne har til deres hotelophold.

”Bæredygtig og hensigtsmæssig brug af ressourcer spiller også en stadig mere fremtrædende rolle i købsbeslutninger. Gæsterne ønsker at tage ansvar for sig selv og andre.”

Sætter pris på tid og tillid
Et af de gennemgående temaer for den forandring, som direktøren har bemærket i hotelgæsternes værdisæt, er tid. Det betragtes i dag som luksus.

”Gæsterne ønsker oplevelser og minder med deres kære. Tid, der bruges rigtigt, er den mest værdifulde vare, vi kan tilbyde her på hotellet. Selvfølgelig skal det basale som for eksempel hygiejne, imødekommende service, gode senge og dejlig mad være på plads. Og herefter kan det være sådan noget som en ekstra lang morgenmad eller en naturskøn løberute lige uden for døren, der er luksus for den enkelte gæst.”

Tillid er dog også blevet tiltagende mere vigtigt i kølvandet på de seneste par år og de forandringer, som COVID-19-pandemien bragte med sig, understreger Thies Sponholz.

”Som jeg opfatter det, er tillid i dag mere vigtigt end nogensinde før, når man rejser. Det er essentielt, at gæsterne føler sig trygge, sikre og tilpas på hotellet. Det kræver både, at hygiejnen er i orden, men også at personalet er imødekommende. De skal være i stand til at svare på spørgsmål samt kunne opfylde gæsternes ønsker og forudse deres behov.”


Relaterede artikler:

De er Tysklands 100 mest populære rejsemål

Wow-oplevelse på et af Tysklands bedste hoteller

Hamborg klar med nyt luksushotel