Feriefly mere miljøvenligt end bil, tog og bus

thomas cookCO2-udslippet er større, hvis f.eks. ferierejsen til Mallorca eller Nice foregår med bil, bus eller tog. For hver kilometer, en person kører i f.eks. en bybus i København, udledes dobbelt så meget CO2, som for en passagerkilometer i en Airbus 330-300.

Mens bussen udleder omkring 119 gram CO2 pr. personkilometer og et tog ca. 113 gram, nøjes det nævnte Airbus-fly med 61,5 gram. En moderne bil med ’halvanden’ passager bidrager med 115 gram CO2 pr. passagerkilometer.

”Hertil kommer, at tog, bus og bil må tilbagelægge en længere strækning end flyet, der kan flyve den direkte vej”, siger Kim Houmark Hansen, miljøchef i Thomas Cook Airlines Scandinavia.

Han har beregnet, at et A330-charterfly skal bruge 61 liter brændstof for at flyve en passager fra en dansk lufthavn til Mallorca.

”Hvis man tror, at ens røde Puch Maxi kan gøre det bedre rent brændstoføkonomisk, kan man godt tro om. Knallerten skal bruge mindst 65 liter benzin til den ca. 2.400 kilometer lange tur – og så skal man tanke mere end 20 gange undervejs”, fortæller Kim Houmark Hansen.

På det seneste har Thomas Cook Airlines’ piloter fået lagt deres flymanualer over på ca. 630 gram iPads. Det giver en vægtbesparelse pr. fly på ca. 50 kg og et reduceret kopiforbrug på over en million A4 ark. De sparede kilo reducerer selskabets brændstofforbrug med ca. 100 tons på årsbasis og reducerer CO2-udslippet med ca. 300 tons.