FLYSELSKABER: Fra efteråret bliver Finnair europæisk søsætningskunde af Airbus nye A350 XWB. Men inden de indsættes på ruterne til primært Asien, skal besætningsmedlemmerne lærer den nye flytype at kende på flyvninger i Europa, bl.a. kommer flyet mindst to gange til Københavns Lufthavn i oktober.
Finnair-besætninger skal gøres dus med Airbus A350 XWB på nogle af Finnairs europæiske ruter, i den forbindelse lander den nye flytype for første gang i Københavns Lufthavn 8. og 18. oktober.
”Det bliver virkelig spændende at vise flyet frem i København for danskerne, så de kan se, hvad vi fremover kan tilbyde, når turen skal gå til Asien,” siger Finnairs chef i Danmark, Robert Öhrnberg.
Første faste langrute med Airbus A350 XWB bliver til Shanghai med premiere 25. oktober. Finnairs passagerer på ruterne til Beijing, Bangkok, Hongkong og Singapore bliver de næste, som får gavn af den helt nye flytype. Beijing bliver den næste rute fra 21. november.
Finnair er det første europæiske selskab med A350 i flåden og nummer tre i hele verden, Qatar Airways fik i januar som første selskab den nye type, der også er blevet leveret til Vietnam Airlines.
Når Finnairs sæson til Bangkok peaker, bliver den betjent med en kombination af A350 XWB og et moderne A330 fra 4. december. Det ankommer dagligt til Hong Kong fra 1. februar næste år og til Singapore fra 5. maj 2016.
“Vores A350 investering er den største i Finnairs 92-årige historie. Disse fly bliver rygraden i vores langdistance-ruter mange år frem,” siger Finnairs koncernchef, Pekka Vauramo.
Finnair har bestilt 19 fly og ventes at modtage de første fire i år. Yderligere syv leveres i 2016 og 2017, og de resterende otte mellem 2018 og 2023. Finnair planlægger at udfase A340 inden udgangen af 2017, så flåden af widebody-fly udelukkende består af A330 og A350.
Finnairs allerførste kommercielle flyvning med A350 bliver til Rovaniemi i det finske Lapland 5. oktober, og herefter følger ture til København, Bruxelles, Hamborg, London, Stockholm og Wien. Den fuldstændige liste er offentliggjort på A350.finnair.com, men der kan naturligvis forekomme ændringer på alle disse flyvninger.
A350-flyene får hos Finnair plads til 297 passagerer; 46 på Business Class i en 1+2+1 layout, mens konfigurationen på Economy Class bliver 3+3+3. Mellem business class og economy kommer en ny klasse hos Finnair, Economy Comfort med 43 sæder.
I årets tre første måneder har Finnair haft 2,6 pct. flere passagerer på sine langruter til Asien, i alt 419.000 passagerer til Beijing, Shanghai, Hongkong, Chongqing, Hanoi, Xian, Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi og Singapore.